Managing for Sustainable Success - Business Ethics and Corporate Management
- Fakultät
Wirtschafts- und Sozialwissenschaften
- Version
Version 13.0 vom 22.05.2019
- Modulkennung
22M0903
- Modulname (englisch)
Managing for Sustainable Success - Business Ethics and Corporate Management
- Studiengänge mit diesem Modul
International Business and Management (Master) (M.A.)
- Niveaustufe
4
- Kurzbeschreibung
This module will provide a perspective on the integration of business management and ethical considerations. It will give an insight into the tension, the compatibilities and conflicts of ethical and business decisions.
- Lehrinhalte
- Part 1:
1.a. Ethical theories - Introduction into ethics
- Utilitarianism, Kantian ethics and virtue ethics
1.b. Ethics in a market economy framework - Market economy and social norms
- Social capital, solidarity and market economy
- Limits of markets
1.c. Ethical challenges and the role of information asymmetry - Information asymmetry and ethical problems
- Corporate governance code
1.d. Management approaches to address ethical challenges - Corporate Social Responsibility - limits and perspectives
- Managementtools – integrity and compliance; mission statements, codes of ethics, codes of conduct, organisational changes
Part 2:
2.a. Financial Management and Value Creation
2.b. Measuring Performance and Risk
2.c. Sustainable Growth – Remaining successful in highly competitive and volatile markets
On the Relevance of Incentive Systems
Part 3: - 3.1. Code of Ethics, Code of Conduct and Performance Requirements – a contradiction in terms?
- 3.2. Case Studies: Reviews on Good and Bad Practices
How to obtain sustainable success – a field report
- Part 1:
- Lernergebnisse / Kompetenzziele
Wissensverbreiterung
Students have a sound understanding of key theories and contributions in business ethics and corporate performance management.
Wissensvertiefung
Students are able to go beyond the standard statements in media and public discussions and reflect on the challenges, opportunities and limitations in business practice.
Können - instrumentale Kompetenz
Students are able to apply ethical theories.
Können - kommunikative Kompetenz
Students can apply advanced theories and tools and propose solutions for real business problems.
Können - systemische Kompetenz
- Lehr-/Lernmethoden
Lectures, discussions, role plays, group work
- Empfohlene Vorkenntnisse
none
- Modulpromotor
Mayer, Peter
- Lehrende
- Mayer, Peter
- Holst, Hans-Ulrich
- Hirata, Johannes
- Leistungspunkte
5
- Lehr-/Lernkonzept
Workload Dozentengebunden Std. Workload Lehrtyp 60 Vorlesungen Workload Dozentenungebunden Std. Workload Lehrtyp 30 Veranstaltungsvor-/-nachbereitung 30 Hausarbeiten 30 Kleingruppen
- Literatur
Chryssides, George D. and John H. Kaler (1993): An Introduction to Business Ethics, Thomson.
Crane, Andrew and Dirk Mattern (2010): business ethics, Oxford University Press
Wicks, Andrew C. et al (2010): Business Ethics - A managerial approach, Pearson.
- Prüfungsleistung
- Klausur 2-stündig
- Portfolio Prüfung
- Bemerkung zur Prüfungsform
Dem Prüfer stehen zwei Portfolio-Prüfungen zur Wahl:
PFP-1 umfasst 100 Punkte und besteht aus einer HA, einer K0,5 und einer K1. Die K1 wird mit 50 Punkten gewichtet, die K0,5 sowie die HA werden jeweils mit 25 Punkten gewichtet.
PFP-2 umfasst 100 Punkte und besteht aus zwei Hausarbeiten (HA) und einer K1. Die K1 wird mit 50 Punkten gewichtet, die jeweilige HA wird mit 25 Punkten gewichtet.
- Dauer
1 Semester
- Angebotsfrequenz
Nur Sommersemester
- Lehrsprache
Englisch