Managing for Sustainable Success - Business Ethics and Corporate Management

Fakultät

Wirtschafts- und Sozialwissenschaften

Version

Version 13.0 vom 22.05.2019

Modulkennung

22M0903

Modulname (englisch)

Managing for Sustainable Success - Business Ethics and Corporate Management

Studiengänge mit diesem Modul

International Business and Management (Master) (M.A.)

Niveaustufe

4

Kurzbeschreibung

This module will provide a perspective on the integration of business management and ethical considerations. It will give an insight into the tension, the compatibilities and conflicts of ethical and business decisions.

Lehrinhalte
  • Part 1:
    1.a. Ethical theories
  • Introduction into ethics
  • Utilitarianism, Kantian ethics and virtue ethics

    1.b. Ethics in a market economy framework
  • Market economy and social norms
  • Social capital, solidarity and market economy
  • Limits of markets

    1.c. Ethical challenges and the role of information asymmetry
  • Information asymmetry and ethical problems
  • Corporate governance code

    1.d. Management approaches to address ethical challenges
  • Corporate Social Responsibility - limits and perspectives
  • Managementtools – integrity and compliance; mission statements, codes of ethics, codes of conduct, organisational changes

    Part 2:
    2.a. Financial Management and Value Creation

    2.b. Measuring Performance and Risk

    2.c. Sustainable Growth – Remaining successful in highly competitive and volatile markets

    On the Relevance of Incentive Systems

    Part 3:
  • 3.1. Code of Ethics, Code of Conduct and Performance Requirements – a contradiction in terms?
  • 3.2. Case Studies: Reviews on Good and Bad Practices

    How to obtain sustainable success – a field report
Lernergebnisse / Kompetenzziele

Wissensverbreiterung
Students have a sound understanding of key theories and contributions in business ethics and corporate performance management.
Wissensvertiefung
Students are able to go beyond the standard statements in media and public discussions and reflect on the challenges, opportunities and limitations in business practice.
Können - instrumentale Kompetenz
Students are able to apply ethical theories.
Können - kommunikative Kompetenz
Students can apply advanced theories and tools and propose solutions for real business problems.
Können - systemische Kompetenz

Lehr-/Lernmethoden

Lectures, discussions, role plays, group work

Empfohlene Vorkenntnisse

none

Modulpromotor

Mayer, Peter

Lehrende
  • Mayer, Peter
  • Holst, Hans-Ulrich
  • Hirata, Johannes
Leistungspunkte

5

Lehr-/Lernkonzept
Workload Dozentengebunden
Std. WorkloadLehrtyp
60Vorlesungen
Workload Dozentenungebunden
Std. WorkloadLehrtyp
30Veranstaltungsvor-/-nachbereitung
30Hausarbeiten
30Kleingruppen
Literatur

Chryssides, George D. and John H. Kaler (1993): An Introduction to Business Ethics, Thomson.

Crane, Andrew and Dirk Mattern (2010): business ethics, Oxford University Press

Wicks, Andrew C. et al (2010): Business Ethics - A managerial approach, Pearson.

Prüfungsleistung
  • Klausur 2-stündig
  • Portfolio Prüfung
Bemerkung zur Prüfungsform

Dem Prüfer stehen zwei Portfolio-Prüfungen zur Wahl:

PFP-1 umfasst 100 Punkte und besteht aus einer HA, einer K0,5 und einer K1. Die K1 wird mit 50 Punkten gewichtet, die K0,5 sowie die HA werden jeweils mit 25 Punkten gewichtet.

PFP-2 umfasst 100 Punkte und besteht aus zwei Hausarbeiten (HA) und einer K1. Die K1 wird mit 50 Punkten gewichtet, die jeweilige HA wird mit 25 Punkten gewichtet.

Dauer

1 Semester

Angebotsfrequenz

Nur Sommersemester

Lehrsprache

Englisch