Leadership and Teambuilding

Fakultät

Wirtschafts- und Sozialwissenschaften

Version

Version 6.0 vom 12.10.2017

Modulkennung

22M0603

Modulname (englisch)

Leadership and Teambuilding

Studiengänge mit diesem Modul

International Business and Management (Master) (M.A.)

Niveaustufe

5

Lehrinhalte
  • The module consists of two parts

    I. Team-building (1st semester)
  • 1. Principles of teams, teamwork and group dynamics
    1.1 Group, team and organizations
    1.2 Causal factors and indicators of team competence
    1.3 Team roles and team standards
  • 2. Team competence: shaping roles and relationships for effective teamwork
    2.1 Stages of team building
    2.2 Communication, problem-solving and decision-making
    2.3 Team-building measures
    2.4 Team reflexivity

    The "Team-Building" part module can be replaced by an "excursion".

    II. Leadership training (2nd semester)
  • 1. Role and task of executives
    1.1 Reflecting one’s own experiences and leadership expectations (being led)
    1.2 Understanding leadership as an executive (leading)
  • 2. Appraisal interviews
    2.1 Setting targets and preparing interviews
    2.2 Moderation
    2.3 Feedback methods
    2.4 Target agreement talks
Lernergebnisse / Kompetenzziele

Wissensverbreiterung
The students learn by practical exercises to reflect their expectations with regard to leadership and to define their own role as executive manager.
Methodological resources, instruments and interventions for the leading of employees and teams/groups shall be used effectively.
Wissensvertiefung

Können - instrumentale Kompetenz

Können - kommunikative Kompetenz

Können - systemische Kompetenz

Lehr-/Lernmethoden

Lectures, work in small groups, role plays, case studies, feed-back methods, moderation

Empfohlene Vorkenntnisse

Fundamental principles of employee leadership (BA)

Modulpromotor

Schinnenburg, Heike

Lehrende
  • Kumbruck, Christel
  • Reuter, Katja
  • von Papen, Jost
  • Schinnenburg, Heike
  • Steinkuhl, Claudia
Leistungspunkte

5

Lehr-/Lernkonzept
Workload Dozentengebunden
Std. WorkloadLehrtyp
26Seminare
12Teambuilding
Workload Dozentenungebunden
Std. WorkloadLehrtyp
38Arrangements/Post-Processing
74Kleingruppen
Literatur

Bender, S. (2009): Teamentwicklung. Der effektive Weg zum "Wir".

Berne, E. (2007): Spiele der Erwachsenen. Psychologie der menschlichen Beziehungen. Reinbek (rororo).

Cohn, R. (2004): Von der Psychoanalyse zur themenzentrierten Interaktion. 15. Aufl. Stuttgart (Klett-Cotta).

Watzlawick, P., Beavin, J.H. & Jackson, D.D. (1996): Menschliche Kommunikation: Formen Störungen, Paradoxien. Bern (Verlag Hans Huber).

Laurie J.Mullins: Management and Organisational Behavior

Kriz, W./Nöbauer, B.: Teamkompetenz

Saul, Siegnar: Führen durch Kommunikation Weinheim1995

Harrison Owen: The Spirit of Leadership

Unbenotete Prüfungsleistung

Mündliche Prüfung und erfolgreiche Teilnahme

Bemerkung zur Prüfungsform

Oral examination and successful participation

Dauer

1 Semester

Angebotsfrequenz

Wintersemester und Sommersemester

Lehrsprache

Englisch