Fundamentals of Research Methods in Physiotherapy Science
- Fakultät
Fakultät Wirtschafts- und Sozialwissenschaften (WiSo)
- Version
Version 1 vom 20.06.2025.
- Modulkennung
22B1920
- Niveaustufe
Bachelor
- Unterrichtssprache
Englisch
- ECTS-Leistungspunkte und Benotung
5.0
- Häufigkeit des Angebots des Moduls
nur Sommersemester
- Dauer des Moduls
1 Semester
- Kurzbeschreibung
Disciplinary research projects are planned and carried out according to specific methodological procedures. This module teaches the specific research process in physical therapy science with the associated methods and principles. This includes systematic literature review, development of a research question, data collection methods, and data analysis strategies. In addition, characteristics of alternative research approaches will be highlighted.
- Lehr-Lerninhalte
- Introduction to research methodology in physical therapy science.
- Theoretical basics
- Research process
- Systematic literature search
- Electronic databases
- Search strategies
- Literature management
- Development of a research question
- Research needs
- Formation of scientific hypotheses
- Data collection methods
- Study designs
- Measurement
- Data analysis
- Basics
- Univariate Statistics
- Bivariate Statistics
- Alternative research approaches
- Qualitative Research
- Basics of qualitative data collection
- Qualitative data collection methods
- Qualitative Research
- Introduction to research methodology in physical therapy science.
- Gesamtarbeitsaufwand
Der Arbeitsaufwand für das Modul umfasst insgesamt 150 Stunden (siehe auch "ECTS-Leistungspunkte und Benotung").
- Lehr- und Lernformen
Dozentengebundenes Lernen Std. Workload Lehrtyp Mediale Umsetzung Konkretisierung 60 Seminar Präsenz oder Online - Dozentenungebundenes Lernen Std. Workload Lehrtyp Mediale Umsetzung Konkretisierung 30 Arbeit in Kleingruppen - 15 Referatsvorbereitung - 15 Literaturstudium - 30 Veranstaltungsvor- und -nachbereitung -
- Benotete Prüfungsleistung
- Projektbericht (schriftlich) oder
- Referat (mit schriftlicher Ausarbeitung) oder
- Antwort-Wahl-Verfahren-Klausur
- Bemerkung zur Prüfungsart
The selection of graded and ungraded examination types from the given options is the responsibility of the respective teacher. In doing so, he/she will adhere to the respective valid study regulations.
- Prüfungsdauer und Prüfungsumfang
For the types of examinations permitted in the module, the following information on the scope or duration applies in each case.
- Project report, written: approx. 10-15 pages, excluding appendix
- Presentation: approx. 20-40 minutes, accompanying paper: approx. 5-10 pages
- Answer-Choice-Procedure: see respective valid study regulations
The requirements will be specified in the respective course.
- Empfohlene Vorkenntnisse
none
- Wissensverbreiterung
Students will learn the fundamentals of research methodology in physical therapy science and outline the basic flow of the research process.
- Wissensvertiefung
Students will describe and be able to explain the basic components research methodology of physical therapy science.
- Wissensverständnis
Students will justify the importance of and be able to justify research methodology in physical therapy science.
- Nutzung und Transfer
With the help of the acquired knowledge and competences, the students can plan and carry out their own small research project. This means that the students are able to conduct a systematic literature search, set up a physiotherapy-specific research question, collect data and evaluate and interpret them using simple analysis strategies.
- Kommunikation und Kooperation
Students will be able to present the knowledge and skills they have acquired in research methodology, such as the results of a small research project, and reflect on their approach.
- Wissenschaftliches Selbstverständnis / Professionalität
Students justify the importance of research, which is one of the pillars in the professionalization process of physical therapy, along with professional autonomy and evidence-based practice.
- Literatur
- Döring, Nicola; Bortz, Jürgen; Pöschl, Sandra (2016): Forschungsmethoden und Evaluation in den Sozial- und Humanwissenschaften. Unter Mitarbeit von Sandra Pöschl-Günther. 5., vollst. überarb., aktualisierte und erw. Aufl. Berlin [u.a.]: Springer (SpringerLink Bücher). Online verfügbar unter http://link.springer.com/book/10.1007/978-3-642-41089-5.
- Bortz, Jürgen; Schuster, Christof (2010): Statistik für Human- und Sozialwissenschaftler. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg.
- Lamnek, Siegfried; Krell, Claudia (2016): Qualitative Sozialforschung. Mit Online-Materialien. 6., vollständig überarbeitete Aufl. Weinheim: Beltz (Ciando library). Online verfügbar unter nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bsz:31-epflicht-1116682.
- Zusammenhang mit anderen Modulen
The module prepares students for advanced modules such as Advanced Research Mehods in Physiotherapy Science", "Evidence-Based Physiotherapy", "Research and Clinical Practice in Physiotherapy: Journal Club".
- Verwendbarkeit nach Studiengängen
- Physiotherapy
- Physiotherapy B.Sc. (01.03.2025)
- Modulpromotor*in
- Ballenberger, Nikolaus
- Lehrende
- Ballenberger, Nikolaus
- Person unbekannt
- Armijo-Olivo, Susan