Current Research Topics in Strategic Communication

Faculty

Institute of Communication

Version

Version 9.0 of 12/16/2022

Code of Module

74M0036

Modulename (german)

Aktuelle Forschungsthemen der Strategischen Kommunikation

Study Programmes

Kommunikation und Management (M.A.)

Level of Module

5

Mission Statement

On the one hand, the module is intended to provide an overview of current research fields in strategic communication and, on the other hand, to explore individual research fields in depth. In this way, it provides suggestions for the development of questions and research designs for the final master's thesis.

Content
  1. Trends in strategic communication
    1.1 Technology (Big Data, AI, Cyber Security, Chat Bots, ...)
    1.2 VUCA / Agility (Management Tools, Flexibility, Change)
    1.3 Professionalization (management tools, communication controlling, new roles)
    1.4 Education/training/research (technology, measurement methods, interdisciplinarity, ...)
    1.5 Trust (fake news, journalism, authenticity, credibility)
    1.6 Social responsibility (CSR, sustainability, health)
    1.7 Internal communication (relevance gain, mobility, transparency, digitalization, relevance)
    1.8 Communication channels/forms (social media, mobile, interpersonal, one-to-one)
    1.9 Culture / diversity / gender (gender gap, gender and racial issues, cultural comparison)
    1.10 Stakeholders (fragmentation, individualization, personalization, analysis)
    1.11 New opinion leaders (earned media to owned and paid media, influencers)
  2. Research design
    2.1 Research topic and state of research
    2.2 Research questions
    2.3 Deductive / inductive approach
    2.4 Data collection / analysis
Responsible of the Module

Fuhrberg, Reinhold

Lecturer(s)
  • Fuhrberg, Reinhold
  • Knorre, Susanne
  • Harden, Lars
  • Baum, Achim
  • Schwägerl, Christian
Credits

5

Concept of Study and Teaching
Workload Dozentengebunden
Std. WorkloadLehrtyp
30Seminare
30Übungen
Workload Dozentenungebunden
Std. WorkloadLehrtyp
20Veranstaltungsvor-/-nachbereitung
35Literaturstudium
10Kleingruppen
25Prüfungsvorbereitung
Recommended Reading

Beck, Hanno (2014). Behavioral Economics: Eine Einführung. Wiesbaden.Dahinden, Urs, Sturzenegger, Sabine, Neuroni, Alessia C. (2014): Wissenschaftliches Arbeiten in der Kommunikationswissenschaft. Bern.Kommunikationsmanagement. In: prmagazin, 51. Jg., Nr. 10, S. 72-79.Fuhrberg, Reinhold (2020): Verhaltensökonomie in der Verwaltungskommunikation – Der Staat als Entscheidungsarchitekt. In: Klaus Kocks, Susanne Knorre und Jan Niklas Kocks (Hrsg.): Öffentliche Verwaltung – Verwaltung in der Öffentlichkeit. Herausforderungen und Chancen der Kommunikation öffentlicher Institutionen. Wiesbaden, S. 77–101.Fröhlich, Romy, Peter Szyszka und Günter Bentele (Hg.) (2015): Handbuch der Public Relations. Wissenschaftliche Grundlagen und berufliches Handeln. Mit Lexikon. Wiesbaden. Holzhausen, Derina und Ansgar Zerfaß (Hg.) (2015): The Routledge Handbook of Strategic Communication. Routledge: New York.Hug, Theo und Poscheschnik, Gerald (2020): Empirisch forschen. München.Kahnemann, Daniel (2012): Schnelles Denken, langsames Denken. München.Miebach, Bernhard (2014): Soziologische Handlungstheorie. Eine Einführung. Wiesbaden.Röttger, Ulrike, Volker Gehrau und Joachim Preusse (Hg.) (2013): Strategische Kommunikation. Umrisse und Perspektiven eines Forschungsfeldes. Wiesbaden.Sunstein, Cass R. und Richard H. Thaler (2015): Nudge: Wie man kluge Entscheidungen anstößt. Berlin.Thummes, Kerstin (2013): Täuschung in der strategischen Kommunikation. Eine kommunikationswissenschaftliche Analyse. Wiesbaden.Wehmeier, Stefan und Dennis Schoeneborn (Hg.) (2018): Strategische Kommunikation im Spannungsfeld zwischen Intention und Emergenz. Wiesbaden.Zerfaß, Ansgar et al. (Hg.) (2013): Organisationskommunikation und Public Relations. Wiesbaden.Zerfaß, Ansgar et al. (Hg.) (2020): Handbuch Unternehmenskommunikation. Wiesbaden.

Fachzeitschriften wie:Corporate Communications – An International JournalInternational Journal of Strategic CommunicationJournal of Communication ManagementJournal of Public Relations ResearchMedien & KommunikationswissenschaftPublic Relations ReviewPublizistik

Graded Exam
  • Viva Voce
  • Homework / Assignment
  • Two-Hour Written Examination
  • Oral Presentation / Seminar Paper
Ungraded Exam

Work samples, written

Examination Requirements
Duration

1 Term

Module Frequency

Only Winter Term

Language of Instruction

German