Rhetorics, Presentation Techniques and Journalistic Writing
- Faculty
Institute of Communication
- Version
Version 20.0 of 12/21/2022
- Code of Module
74B0091
- Modulename (german)
Präsentation und Pressearbeit
- Study Programmes
Kommunikationsmanagement (B.A.)
- Level of Module
1
- Mission Statement
In accordance with the logic of the curriculum, this module precedes Study Project 1 in order to ensure a sequence in which students are first introduced to the creative possibilities of communication processes, the basics of press relations, and the techniques of rhetoric and presentation in a well-founded and practical manner, so that they can apply their skills to the content they have developed themselves within the specific study projects in the following semester.
- Responsible of the Module
Kirchhoff, Sabine
- Lecturer(s)
- Baum, Achim
- Kirchhoff, Sabine
- Häring, Benjamin
- Credits
5
- Concept of Study and Teaching
Workload Dozentengebunden Std. Workload Lehrtyp 60 Übungen 30 Vorlesungen 5 Coaching Workload Dozentenungebunden Std. Workload Lehrtyp 25 Veranstaltungsvor-/-nachbereitung 10 Kleingruppen 20 Veranstaltungsvor-/-nachbereitung
- Recommended Reading
Bazil, Vazrik: Redemanagement. Worte schaffen Werte. In: Zerfaß, Ansgar/Manfred Piwinger (Hrsg.): Handbuch Unternehmenskommunikation. Springer Fachmedien, Wiesbaden, S. 755-766 (es wird jeweils die neueste Version des Handbuchs eingesetzt)Duarte, Nancy (2009): slide:ology. Oder die Kunst, brillante Präsentationen zu entwickeln. 3., korr. Auflage, O’Reilly, Bejing u.a.Flume, Peter (2003): Reden. Haufe, München. Franck, Norbert (2019): Professionelle Pressearbeit. Praxiswissen für Non-Profit-Organisationen, WiesbadenHoffmann, Volker (2002): Überzeugend Vorträge halten, BerlinHoffjann, Olaf: Presse- und Medienarbeit in der Unternehmenskommunikation, in: A. Zerfaß / M. Piwinger: Handbuch Unternehmenskommunikation, Springer: Wiesbaden 2014, S. 671-690, doi.org/10.1007/978-3-8349-4543-3 (es wird jeweils die neueste Auflage verwendet)Kirchhoff, Sabine / Krämer, Walter (2010): Presse in der Krise, Springer Verlag, Wiesbaden, doi 10.1007/978-3-531-92217-1Liesem, Kerstin / Kränicke, Jörn (2011): Professionelles Texten für die PR-Arbeit, Springer Verlag Wiesbaden, doi 10.1007/978-3-531-92833-3Hägg, Göran (2003): Die Kunst, überzeugend zu reden, MünchenRachow, Axel/Johannes Sauer (2015): Der Flipchart-Coach. Profi-Tipps zum Visualisieren und Präsentieren am Flipchart. managerSeminare Verlag. Bonn.Reynolds, Garr (2011): Naked Presenter. Wirkungsvoll präsentieren – mit und ohne Folien. Addison-Wesley, MünchenSchulz-Bruhdoel, Norbert & Fürstenau, Katja: Die PR- und Pressefibel. Zielgerichtete Medienarbeit. Das Praxislehrbuch für Ein- und Aufsteiger, Frankfurter Societäts-Medien GmbH, Frankfurt (es wird jeweils die neueste Auflage verwendet)
- Graded Exam
- Work samples, written
- Oral Presentation / Seminar Paper
- Ungraded Exam
- Presentation
- Regular Participation
- Examination Requirements
- Duration
1 Term
- Module Frequency
Only Summer Term
- Language of Instruction
German