Rhetorics, Presentation Techniques and Journalistic Writing

Faculty

Institute of Communication

Version

Version 20.0 of 12/21/2022

Code of Module

74B0091

Modulename (german)

Präsentation und Pressearbeit

Study Programmes

Kommunikationsmanagement (B.A.)

Level of Module

1

Mission Statement

In accordance with the logic of the curriculum, this module precedes Study Project 1 in order to ensure a sequence in which students are first introduced to the creative possibilities of communication processes, the basics of press relations, and the techniques of rhetoric and presentation in a well-founded and practical manner, so that they can apply their skills to the content they have developed themselves within the specific study projects in the following semester.

Responsible of the Module

Kirchhoff, Sabine

Lecturer(s)
  • Baum, Achim
  • Kirchhoff, Sabine
  • Häring, Benjamin
Credits

5

Concept of Study and Teaching
Workload Dozentengebunden
Std. WorkloadLehrtyp
60Übungen
30Vorlesungen
5Coaching
Workload Dozentenungebunden
Std. WorkloadLehrtyp
25Veranstaltungsvor-/-nachbereitung
10Kleingruppen
20Veranstaltungsvor-/-nachbereitung
Recommended Reading

Bazil, Vazrik: Redemanagement. Worte schaffen Werte. In: Zerfaß, Ansgar/Manfred Piwinger (Hrsg.): Handbuch Unternehmenskommunikation. Springer Fachmedien, Wiesbaden, S. 755-766 (es wird jeweils die neueste Version des Handbuchs eingesetzt)Duarte, Nancy (2009): slide:ology. Oder die Kunst, brillante Präsentationen zu entwickeln. 3., korr. Auflage, O’Reilly, Bejing u.a.Flume, Peter (2003): Reden. Haufe, München. Franck, Norbert (2019): Professionelle Pressearbeit. Praxiswissen für Non-Profit-Organisationen, WiesbadenHoffmann, Volker (2002): Überzeugend Vorträge halten, BerlinHoffjann, Olaf: Presse- und Medienarbeit in der Unternehmenskommunikation, in: A. Zerfaß / M. Piwinger: Handbuch Unternehmenskommunikation, Springer: Wiesbaden 2014, S. 671-690, doi.org/10.1007/978-3-8349-4543-3 (es wird jeweils die neueste Auflage verwendet)Kirchhoff, Sabine / Krämer, Walter (2010): Presse in der Krise, Springer Verlag, Wiesbaden, doi 10.1007/978-3-531-92217-1Liesem, Kerstin / Kränicke, Jörn (2011): Professionelles Texten für die PR-Arbeit, Springer Verlag Wiesbaden, doi 10.1007/978-3-531-92833-3Hägg, Göran (2003): Die Kunst, überzeugend zu reden, MünchenRachow, Axel/Johannes Sauer (2015): Der Flipchart-Coach. Profi-Tipps zum Visualisieren und Präsentieren am Flipchart. managerSeminare Verlag. Bonn.Reynolds, Garr (2011): Naked Presenter. Wirkungsvoll präsentieren – mit und ohne Folien. Addison-Wesley, MünchenSchulz-Bruhdoel, Norbert & Fürstenau, Katja: Die PR- und Pressefibel. Zielgerichtete Medienarbeit. Das Praxislehrbuch für Ein- und Aufsteiger, Frankfurter Societäts-Medien GmbH, Frankfurt (es wird jeweils die neueste Auflage verwendet)

Graded Exam
  • Work samples, written
  • Oral Presentation / Seminar Paper
Ungraded Exam
  • Presentation
  • Regular Participation
Examination Requirements
Duration

1 Term

Module Frequency

Only Summer Term

Language of Instruction

German