Introduction and Principles of Media Work and Media Production

Faculty

Institute of Communication

Version

Version 19.0 of 12/21/2022

Code of Module

74B0089

Modulename (german)

Grundlagen und Prinzipen der Medienarbeit und -produktion

Study Programmes

Kommunikationsmanagement (B.A.)

Level of Module

1

Mission Statement

Students are introduced to the basics of media work. They receive a well-founded and at the same time practice-oriented introduction to the production of media work as well as an overview of possible persuasive techniques that are frequently used in media work by media makers and which need to be reflected upon in order to be able to form their own opinion.

Content
  1. basics of media work
  2. tasks of media work and design principles
  3. media work in the social web (history of ideas, myths of the social web)
  4. opinion formation and opinion leadership
  5. interdisciplinary basics of media work - rhetorical basics, socio-psychological basics, journalistic tools, etc.
  6. basics of digital media production
  7. media competences and media competence models
  8. mechanisms of persuasion and propaganda
  9. introduction to digital collaboration techniques
Responsible of the Module

Kirchhoff, Sabine

Lecturer(s)
  • Baum, Achim
  • Bloom-Schinnerl, Margareta
  • Kirchhoff, Sabine
  • Hesselmann-Höfling, Thomas
Credits

5

Concept of Study and Teaching
Workload Dozentengebunden
Std. WorkloadLehrtyp
15Vorlesungen
30Übungen
30Seminare
Workload Dozentenungebunden
Std. WorkloadLehrtyp
15Veranstaltungsvor-/-nachbereitung
15Referate
15Kleingruppen
15others
Recommended Reading

Döring, Nicola (2013): Wie Medienpersonen Emotionen und Selbstkonzept der Mediennutzer beeinflussen. Empathie, sozialer Vergleich, parasoziale Beziehung und Identifikation, in: Schweiger, Wolfgang / Fahr, Andreas (Hrsg.) (2013) Handbuch: Medienwirkungsforschung, Springer Fachmedien WiesbadenFischer, Peter /Jander, Kathrin /Joachim Krueger (2018): Sozialpsychologie für Bachelor, 2. Auflage, Springer Lehrbuch Wiesbaden, doi.org/10.1007/978-3-662-56739-5 Frank, Norbert (2019): Professionelle Pressearbeit .Praxiswissen für Non-Profit- Organisationen, Springer Fachverlag Wiesbaden, doi.org/10.1007/978-3-658-26708-7Fuhrberg, Reinhold (2020): Verhaltensökonomie und Nudging. Implikationen für das Kommunikationsmanagement, in: prmagazin 10/2020, 72-79Hoffjann, Olaf (2014): Presse- und Medienarbeit in der Unternehmenskommunikation, in: A. Zerfaß / M. Piwinger: Handbuch Unternehmenskommunikation, Springer: Wiesbaden 2014, S. 671-690, doi.org/10.1007/978-3-8349-4543-3Kara, Stefanie & Wüstenhagen, Claudia (2012): Die Macht der Worte, in Zeit: www.zeit.de/zeit-wissen/2012/06/Sprache-Worte-Wahrnehmung, zuletzt: 19.8.2020Karbach, Rolf (2020): Einführung in die Rhetorik. Werkzeugkasten zur Aneignung einer Schlüsselqualifikation. www.niederle-media.de/Rhetorik.pdf (zuletzt geöffnet 2020-07-22).Kirchhoff, Sabine (2015) Onlinkommunikation im Social Web. Mythen, Theorien und Praxisbeispiele, Stuttgart, UTB / Barbara BudrichMeier, Klaus (2013): Journalistik; UTB-FachverlagVon LaRoche, Walter (2013): Einführung in den praktischen Journalismus, VS Verlag Wiesbadenhttps://journalistik.online/aktuelle-ausgabe/Oswald, Michael (2019): Strategisches Framing. Eine Einführung, Springer Fachverlag Wiesbaden, doi.org/10.1007/978-3-658-24284-8Prost, Wienfried (2008): Die Psychologie des Überzeugens, Gabler Verlag Wiesbaden, 2. Auflage Prost, Wienfried (2010): Rhetorik und Persönlichkeit. Wie Sie selbstsicher und charismatisch auftreten, Gabler Verlag, WiesbadenSchach, Annika & Lommatzsch, Timo (Hrsg.) (2018): Influencer Relations - Marketing und PR mit digitalen Meinungsführern, Springer Fachverlag Wiesbaden, doi.org/10.1007/978-3-658-21188-2Schulz-Bruhdoel, Norbert & Fürstenau, Katja (2013): Die PR- und Pressefibel. Zielgerichtete Medienarbeit. Das Praxislehrbuch für Ein- und Aufsteiger, Frankfurter Societäts-Medien GmbH, FrankfurtSandhu, Swaran: Dialog als Mythos: normative Konzeptionen der Online-PR im Spannungsfeld zwischen Technikdeterminismus und strategischem Handlungsfeld, 57-74, in: Hoffjann, Olaf / Pleil, Thomas (2015): Strategische Onlinekommunikation. Theoretische Konzepte und emprische Befunde, Springer Fachmedien, WiesbadenWerth, Lioba / Seibt, Beate / Mayer, Jennifer (2020): Sozialpsychologie – Der Mensch in sozialen Beziehungen. Interpersonale und Intergruppenprozesse. Springer Fachverlag, doi.org/10.1007/978-3-662-53899-9Werth, Lioba / Denzler, Markus / Mayer, Jennifer (2020): Sozialpsychologie – Das Individuum im sozialen Kontext . Wahrnehmen – Denken – Fühlen. Springer Fachverlag Wirth, Werner & Kühne, Rinaldo (2013). Grundlagen der Persuasionsforschung. Konzepte, Theorien und zentrale Einflussfaktoren, in: Schweiger, Wolfgang / Fahr, Andreas (Hrsg.) (2013) Handbuch: Medienwirkungsforschung, Springer Fachmedien Wiesbaden

Graded Exam
  • Homework / Assignment
  • Oral Presentation / Seminar Paper
Ungraded Exam
  • Work samples, medial
  • Work samples, written
  • Oral Presentation / Seminar Paper
Examination Requirements
Duration

1 Term

Module Frequency

Only Winter Term

Language of Instruction

German