Education Programs at Theatres/ Theatre-based Educational Formats and Workshops
- Faculty
Faculty of Management, Culture and Technology
- Version
Version 1 of 07.05.2025.
- Module identifier
73B0113
- Module level
Bachelor
- Language of instruction
German
- ECTS credit points and grading
5.0
- Module frequency
only summer term
- Duration
1 semester
- Brief description
Provision of essential craftsmanship for the field of theater pedagogy at theaters, as well as practical training in the context of diverse forms and expressions of independent performing arts.
- Overall workload
The total workload for the module is 150 hours (see also "ECTS credit points and grading").
- Teaching and learning methods
Lecturer based learning Workload hours Type of teaching Media implementation Concretization 36 Seminar Presence - 12 Laboratory activity Presence - Lecturer independent learning Workload hours Type of teaching Media implementation Concretization 54 Work in small groups - 48 Study of literature -
- Ungraded exam
- Work written, medial and Regular participation
- Literature
Jachalke, Susanne (2022): Hungrig am Kulturbüfett. Barrieren durch Klassenunterschiede in der theaterpädagogischen Arbeit. In: Falk, Friederike/ Schüler, Eliana/ Zinsmaier, Isabelle (Hg.) (2022): Zeitgenössische Theaterpädagogik. Macht- und diskriminierungskritische Perspektiven. Bielefeld: transcript, S. 265-276.
Kurt, Irem/ Maiwald, Katrin (2022): Zwei große Schwestern fragen sich: Wie war das für dich? Ein Gespräch zwischen Spielerin und Spielleiterin über Zugänge, Hierarchien, Erinnerungen und Visionen. In: Falk, Friederike/ Schüler, Eliana/ Zinsmaier, Isabelle (Hg.) (2022): Zeitgenössische Theaterpädagogik. Macht- und diskriminierungskritische Perspektiven. Bielefeld: transcript, S. 75-96.
Mörsch, Carmen (2022): Diskriminierungskritische Perspektiven an der Schnittstelle von Bildung und Kunst. Online-Portal, hg. von der Kunsthochschule Mainz, diskrit-kubi.net (28.02.2023).
Mörsch, Carmen (2018 / 2016): Refugees sind keine Zielgruppe. In: KULTURELLE BILDUNG ONLINE: www.kubi-online.de/artikel/refugees-sind-keine-zielgruppe (28.02.2023).
Mörsch, Carmen (2012): Sich selbst widersprechen. Kunstvermittlung als kritische Praxis innerhalb des educational turn in curating. In: What´s next? #107: whtsnxt.net/107 (28.02.2023).
Performing Arts Programm Berlin/ Theaterscoutings (2022): WAHRNEHMUNG(EN). PERCEPTION(S). Experimentelle Vermittlungsformate, Gespräche und Beobachtungen aus den freien darstellenden Künsten. Berlin.
Performing Arts Programm Berlin/ Theaterscoutings (2018): Zwischen Publikum und Bühne. Vermittlungsformate für die freien darstellenden Künste. Berlin.
Pinkert, Ute (2016): Theater und Vermittlung. Potentiale und Spannungsfelder einer Beziehung. In: KULTURELLE BILDUNG ONLINE: www.kubi-online.de/artikel/refugees-sind-keine-zielgruppe (15.05.2023).
Pinkert, Ute/ Sack, Mira (Hg.) (2014): Theaterpädagogik am Theater. Kontexte und Konzepte von Theatervermittlung, Schibri-Verlag: Milow.
Wartemann, Geesche (2013): Zwischen Lektion und Labor. Perspektiven der Vermittlung am Theater. In: Schneider, Wolfgang (Hg.) (2013): Theater entwickeln und planen. Kulturpolitische Konzeptionen zur Reform der Darstellenden Künste. Bielefeld: transcript, S. 153-162.
Zeitschrift für Theaterpädagogik – Korrespondenzen, Heft 70 (Heftthema: Praktiken der Vermittlung in theaterpädagogischen Kontexten), April 2017, insbes. S. 15-42.
- Applicability in study programs
- Theatre Pedagogy
- Theatre Pedagogy B.A. (01.09.2024)
- Person responsible for the module
- Wolfsteiner, Andreas
- Teachers
- Kolar, Katharina