Foundations of the Artistic Major Subject Singing (Musical)

Faculty

Institute of Music

Version

Version 13.0 of 04/09/2021

Code of Module

66B6300

Modulename (german)

Grundlagen des Künstlerischen Hauptfachs Gesang (Musical)

Study Programmes

Musikerziehung - Musical (B.A.)

Level of Module

1

Responsible of the Module

Wienhausen, Sascha

Lecturer(s)
  • Schubert, Ulrike
  • Bruhn, Valerie
  • Seitz, Marc
  • Wienhausen, Sascha
  • Scholz, Carolin-Christina
  • Christ, Thomas
  • Müller, Cornelia
  • Gutzeit, Marion
  • Wessels-Behrens, Martin
  • Hornberger, Barbara
  • Prof. Sascha Wienhausen, Prof. Barbara Hornberger, Valerie Bruhn, Ulrike Schubert, Marc Seitz, Carolin Scholz, Thomas Christ, Christian Tobias Müller, Marion Gutzeit
Credits

10

Concept of Study and Teaching
Workload Dozentengebunden
Std. WorkloadLehrtyp
41individuelle Betreuung
0Ensemble
90betreute Kleingruppen
Workload Dozentenungebunden
Std. WorkloadLehrtyp
140Veranstaltungsvor-/-nachbereitung
10Prüfungsvorbereitung
Recommended Reading
  1. Richard Miller, The structure of Singing, Schirmer Verlag, 1986.
  2. Franziska Martienßen-Lohmann, Der wissende Sänger, Atlantis Verlag, 1956.
  3. Franziska Martienßen-Lohmann, Ausbildung der Gesangsstimme, Rud. Erdmann Musikverlage, 1957.
  4. Franziska Martienssen, Das bewußte Singen, C.F. Kahnt Verlag.
  5. Franziska Martienssen, Stimme und Gestaltung, C.F. Kahnt Verlag, 1993.
  6. Franziska Martienssen-Lohmann, Der Opernsänger, Schott Verlag, 1943.
  7. Ilse Middendorf, Der erfahrbare Atem, Junfermann-Verlag, 1995.
  8. Wolfram Seidner, ABC des Singens, Leipzig: Henschel Verlag, 2007.
  9. Wolfram Seidner und Jürgen Wendler, Die Sängerstimme, Leipzig: Henschel Verlag, 1999.
  10. Gillyanne Kayes, Singing and the Actor, A & C Black, 2000.
  11. Hildegund Lohmann-Becker, Handbuch Gesangspädagogik, Mainz: Schott Verlag, 2008.
  12. Cornelius L. Reid, Funktionale Stimmentwicklung, Mainz: Schott Verlag, 1994.
  13. Cornelius L. Reid, The Free Voice, The Joseph Patelson Music House, 1972.
  14. Cornelius L. Reid, Bel Canto, The Joseph Patelson Music House, 1972.
  15. Cornelius L. Reid, Psyche and Soma, The Joseph Patelson Music House, 1982.
  16. Cornelius L. Reid, Erbe des Belcanto, Mainz: Schott Verlag, 2009.
  17. Cornelius L. Reid, A Dictonary of Vocal Terminology, Joseph Patelson Music House, 1983.
  18. Paul Lohmann, Stimmfehler, Stimmberatung, Mainz: Schott Verlag, 1938.
  19. Johan Sundberg, Die Wissenschaft von der Singstimme, Orpheus-Verlag, 1997.
  20. Frederick Husler und Yvonne Rodd-Marling, Singen, Mainz: Schott Verlag, 1965.
  21. William Vennard, Singing, Carl Fischer Verlag, 1967.
  22. Cathrine Sadoline, Komplete Gesangstechnik, CVI Publications, 2012.
  23. Cathrine Sadolin, Complete Vocal Technique App, 2017.
  24. Bernhard Richter, Die Stimme, Leipzig: Henschel Verlag, 2013.
  25. Seth Riggs, Singing for the Stars, Alfred Publishing & Co.
  26. W. Rohmert, Grundzüge des funktionalen Stimmtrainings, in: Zeitschrift für Arbeitswissenschaft 1983.
  27. Claudia Spahn (Hrsg.), Körperorientierte Ansätze für Musiker, 2017.
  28. Kimberly Steinhauer, Mary McDonald Klimek, Kerrie Obert und Jo Estill, The Estill Voice Model, Estill Voice Training System International 2017.
  29. Kimberly Steinhauer, Mary McDonald Klimek, Kerrie Obert und Jo Estill, The Estill Voice Training System. Level One: Compulsory Figures for Voice Control, Estill Voice Training System International, 2005.
  30. Kimberly Steinhauer, Mary McDonald Klimek, Kerrie Obert und Jo Estill, The Estill Voice Training System. Level Two: Figure Combination for six Voice Qualities, Estill Voice Training System International, 2005.
  31. Giovanni Battista Lamperti, Vocal Wisdom, hrsg. v. William Earl Brown, Kessinger Legacy Reprints 2000.
  32. Agricola Tosi, Anleitung zur Singekunst, Breitkopf und Härtel, 1994.
Graded Exam

Examination of Artistic Qualification

Ungraded Exam
  • Regular Participation
  • Work Sample
Examination Requirements
Duration

2 Terms

Module Frequency

Winter and Summer Term

Language of Instruction

German