University Management in the Digital Era
- Faculty
- Faculty of Business Management and Social Sciences 
- Version
- Version 1 of 20.12.2024. 
- Module identifier
- 22M0938 
- Module level
- Master 
- Language of instruction
- German 
- ECTS credit points and grading
- 5.0 
- Module frequency
- only winter term 
- Duration
- 1 semester 
- Overall workload
- The total workload for the module is 125 hours (see also "ECTS credit points and grading"). 
- Teaching and learning methods
- Lecturer based learning - Workload hours - Type of teaching - Media implementation - Concretization - 42 - Seminar - Presence or online - - - Lecturer independent learning - Workload hours - Type of teaching - Media implementation - Concretization - 20 - Preparation/follow-up for course work - - - 63 - Creation of examinations - - 
- Graded examination
- Homework / Assignment or
- oral exam
 
- Literature
- Aktuelle Literatur zum Themenfeld Digitalisierung & Hochschule (Literaturliste wird für jedes Semester aktualisiert) - Arbeitspapiere Hochschulforum Digitalisierung - Jahrestagung Gesellschaft für Medien in der Wissenschaft - Dittler, Ullrich; Kreidl, Christian (2021): Wie Corona die Hochschullehre verändert. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden - Erpenbeck, J., Sauter, W.: Handbuch Kompetenzentwicklung im Netz, Schäffer-Poeschel Verlag Stuttgart, 2017 - Haude, Oliver und Markus Toschläger. “Digitalisierung allein löst keine Organisationsprobleme”. In: Die Hochschule 1 (2017), S. 59–69 - Köffer, Sebastian und Nils Urbach. “Die Digitalisierung der Wissensarbeit - Unternehmen im Spagat zwischen Innovation und Kontrolle”. In: Arbeit 4.0 - Digitalisierung, IT und Arbeit. Hrsg. von Josephine Hofmann. Edition HMD. Springer Vieweg, 2018. Kap. 2, S. 17–27 - Loviscach, Jörn. “Digitalisierung der Hochschullehre: Was wissen wir wirklich?” In: Vom E-Learning zu Digitalisierung - Mythen, Realitäten, Perspektiven. Hrsg. von Reinhard Bauer u. a. Bd. 76. Medien in der Wissenschaft. Münster, New York: Waxmann-Verlag, 2020, S. 84–100 - Onnen, Corinna; Stein-Redent, Rita; Blättel-Mink, Birgit; Noack, Torsten; Opielka, Michael; Späte, Katrin (Hg.) (2022): Organisationen in Zeiten der Digitalisierung. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden. - Seckelmann, Margrit; Brunzel, Marco (Hg.) (2021): Handbuch Onlinezugangsgesetz. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg. - Welpe, Isabell, Prisca Brosi und Tanja Schwarzmüller. Digital Work Design. Frankfurt / New York: Campus Verlag, 2018 - Wittpahl, Volker. “Perspektivische Veränderung der Wissenschaft”. In: Digitalisierung. Hrsg. von Volker Wittpahl. Springer Vieweg, 2017. Kap. 2.1.3, S. 87–95 
- Applicability in study programs
- Higher Education and Research Management
- Higher Education and Research Management MBA (01.03.2024)
 
- Program - DAS - Higher Education and Research Management
- Certificate Program Education and Research Management DAS (01.09.2022)
 
- Person responsible for the module
- Morisse, Karsten
 
- Teachers
- Morisse, Karsten
- Handel, Kai