Strategic Communication

Faculty

Institute of Communication

Version

Version 10.0 of 12/21/2022

Code of Module

74M0018

Modulename (german)

Strategische Kommunikation

Study Programmes

Kommunikation und Management (M.A.)

Level of Module

4

Mission Statement

In the field of management, strategic communication refers to the networking of all key communicative functions of organizations. The goal is the systematic planning, implementation and evaluation of coordinated communication processes that affect the areas of marketing, human resources management and public relations. Different understandings of strategy and practices of strategy development in organizations can be found in so-called strategy schools. In the ideal case, the communicative strategy is designed in accordance with the organizational strategy.

Content
  • 1 Strategy
    1.1 Interdisciplinary concept of strategy
    1.2 Strategic concepts, strategy schools
    1.3 Strategic communication: clarification of terms
    1.4 Leadership and excellence in communication management

    2.Integrated communication
    2.1 Information/communication instruments (systematizations)
    2.2 Recipient perspective (explanatory approaches: e.g., cognitive dissonance, framing theory, schema theory, truth effect, etc.)
    2.3 Concepts: Corporate Identity, Integrated Communication (Bruhn), Corporate Management and Public Relations (Zerfaß), St. Gallen Model and Communication Management, etc.
  • 3. Communication strategies
    3.1 Alignment organizational strategy - communication strategy
    3.2 Intentional vs. emergent strategy development
    3.3 Agile communication management, systemic strategy development
    3.4 Typologization
    3.5 Deception, manipulation, nudging (legal/ethical consideration)
    3.6 Acceptance
Responsible of the Module

Fuhrberg, Reinhold

Lecturer(s)
  • Baum, Achim
  • Dirkers, Detlev
  • Fuhrberg, Reinhold
  • Knorre, Susanne
  • Harden, Lars
  • Osterheider, Felix
  • Schwägerl, Christian
Credits

5

Concept of Study and Teaching
Workload Dozentengebunden
Std. WorkloadLehrtyp
30Seminare
Workload Dozentenungebunden
Std. WorkloadLehrtyp
40Veranstaltungsvor-/-nachbereitung
25Referate
25Prüfungsvorbereitung
20Kleingruppen
10Literaturstudium
Recommended Reading

Bruhn, Manfred (2014): Integrierte Unternehmens- und Markenkommunikation: Strategische Planung und operative Umsetzung. Stuttgart. Buchholz, Ulrike und Susanne Knorre (2017): Interne Kommunikation in agilen Unternehmen. Eine Einführung. Wiesbaden.Kommunikationsmanagement. In: prmagazin, 51. Jg., Nr. 10, S. 72-79.Fuhrberg, Reinhold (2020): Verhaltensökonomie in der Verwaltungskommunikation – Der Staat als Entscheidungsarchitekt. In: Klaus Kocks, Susanne Knorre und Jan Niklas Kocks (Hrsg.): Öffentliche Verwaltung – Verwaltung in der Öffentlichkeit. Herausforderungen und Chancen der Kommunikation öffentlicher Institutionen. Wiesbaden, S. 77–101.Hallahan, Kirk, Derina Holzhausen, Betteke van Ruler, Dejan Verčič und Sriramesh Krishnamurthy (2007): Defining Strategic Communication. In: International Journal of Strategic Communication, 1. Jg., Nr. 1, S. 3-35. Holzhausen, Derina und Ansgar Zerfaß (Hg.) (2015): The Routledge Handbook of Strategic Communication. Routledge: New York.Kuss, Joachim et al. (2013): Strategieaufruf. Theoriegeleitete Neubestimmung des Strategiebegriffs. In: Zerfaß, Ansgar et al. (Hg.): Organisationskommunikation und Public Relations. Wiesbaden, S. 193-221. Mintzberg, Henry, Bruce Ahlstrand und Joseph Lampel (2005): Strategy Safari. Eine Reise durch die Wildnis des strategischen Managements. Heidelberg.Rademacher, Lars (2015): Integrierte Kommunikation. In: Romy Fröhlich, Peter Szyszka und Günter Bentele (Hg.): Handbuch der Public Relations. Wissenschaftliche Grundlagen und berufliches Handeln. Mit Lexikon. Wiesbaden, S. 739-756.Röttger, Ulrike, Volker Gehrau und Joachim Preusse (Hg.) (2013): Strategische Kommunikation. Umrisse und Perspektiven eines Forschungsfeldes. Wiesbaden.Sunstein, Cass R. und Richard H. Thaler (2015): Nudge: Wie man kluge Entscheidungen anstößt. Berlin.Thummes, Kerstin (2013): Täuschung in der strategischen Kommunikation. Eine kommunikationswissenschaftliche Analyse. Wiesbaden.Volk, Sophia (2017): Towards Comparative Research in Strategic Communication: Analysis of Current Cross-National Studies and Future Directions. In: International Journal of Strategic Communication, 11. Jg., Nr. 5, S. 434-453.Wehmeier, Stefan und Dennis Schoeneborn (Hg.) (2018): Strategische Kommunikation im Spannungsfeld zwischen Intention und Emergenz. Wiesbaden.Will, Markus (2007): Wertorientiertes Kommunikationsmanagement. Stuttgart.Zerfaß, Ansgar (2010): Unternehmensführung und Öffentlichkeitsarbeit. Grundlegung einer Theorie der Unternehmenskommunikation und Public Relations. Wiesbaden.Zerfaß, Ansgar et al. (Hg.) (2020): Handbuch Unternehmenskommunikation. Wiesbaden.Zerfaß, Ansgar, Lisa Dühring, Karen Berger und Jana Brockhaus (2018): Fast and Flexible. Corporate communications in agile organizations. Leipzig. (= Communication Insights 5)

Graded Exam
  • Viva Voce
  • Homework / Assignment
  • Two-Hour Written Examination
  • Oral Presentation / Seminar Paper
Ungraded Exam

Work samples, written

Examination Requirements
Duration

1 Term

Module Frequency

Only Summer Term

Language of Instruction

German