Organizational communication: areas and subfields

Faculty

Institute of Communication

Version

Version 8.0 of 12/21/2022

Code of Module

74M0011

Modulename (german)

Handlungsfelder der Organisationskommunikation

Study Programmes

Kommunikation und Management (M.A.)

Level of Module

4

Responsible of the Module

Schwägerl, Christian

Lecturer(s)
  • Baum, Achim
  • Schwägerl, Christian
  • Fuhrberg, Reinhold
  • Osterheider, Felix
Credits

10

Concept of Study and Teaching
Workload Dozentengebunden
Std. WorkloadLehrtyp
60Seminare
Workload Dozentenungebunden
Std. WorkloadLehrtyp
60Hausarbeiten
20Prüfungsvorbereitung
80Referate
80Literaturstudium
Recommended Reading

Brummans, B., Cooren, F., Robichaud, D. & Taylor, J. R. (2014). “Approaches to the Communicative Constitution of Organizations“. LL. Putnam & D.K. Mumby (Hrsg.). The SAGE Handbook of Organizational Communication. Advances in Theory, Research, and Methods (3. Aufl). Thousand Oaks: Sage, S. 173-194.

Buchholz, U. & Knorre, S.(2018). Interne Kommunikation und Unternehmensführung. Theorie und Praxis eines kommunikationszentrierten Managements. Wiesbaden: Springer Gabler. doi.org/10.1007/978-3-658-23432-4

Christensen, L.T. & Cornelissen, J. (2011). “Bridging Corporate and Organizational Communication: Review, Development and a Look to the Future”. Management Communication Quarterly 25(3), S. 383-414. dx.doi.org/10.1177/0893318910390194

Cooren, F., Kuhn, T. R., Cornelissen, J. P., & Clark, T. (2011). “Communication, Organizing, and Organization: An Overview and Introduction to the Special Issue“. Organization Studies, 32(9), S. 1149–1170. doi.org/10.1177/0170840611410836

Einwiller, S. (2016). Messung des Kommunikationserfolges der Mitarbeiterkommunikation. In: Esch, F. R., Langner, T. & Bruhn. M. (Hrsg.). Handbuch Controlling der Kommunikation. Grundlagen – Innovative Ansätze – Praktische Umsetzungen (2. Aufl.). Wiesbaden: Springer Gabler, S. 555-575. doi.org/10.1007/978-3-658-05260-7_25-1

Einwiller, S., S. Sackmann & A. Zerfaß (2020). Handbuch Mitarbeiterkommunikation. Interne Kommunikation in Unternehmen. Wiesbaden: SpringerGabler. doi.org/10.1007/978-3-658-23390-7

Fröhlich, R., P. Szyszka & G. Bentele (Hg.) (2015). Handbuch der Public Relations. Wiesbaden: Springer VS.

Habscheid, S., Müller, A. P., Thörle, B. & Wilton, A. (Hrsg.) (2018). Handbuch Sprache in Organisationen. Berlin und Boston: de Gruyter Mouton.

Hallahan, K., Holtzhausen, D., van Ruler, B., Verčič, D. & Sriramesh, K. (2007). “Defining Strategic Communication“. International Journal of Strategic Communication, 1(1), S. 3-35. doi.org/10.1080/15531180701285244

Holtzhausen, D. & A. Zerfaß (2015). “Strategic Communication: Opportunities and Challenges of the Research Area“. Holtzhausen, D. & Zerfaß, A. (Hg.), The Routledge Handbook of Strategic Communication, Routledge, New York & London, S. 3-17.

Huck-Sandhu, S. (Hg.). (2016). Interne Kommunikation. Theoretische Konzepte und empirische Befunde. Wiesbaden: VS Verlag. doi.org/10.1007/978-3-658-11022-2

Karmasin, M. (2015). PR im Stakeholder-Ansatz. In: Fröhlich, R., P. Szyszka & G. Bentele (Hg.). Handbuch der Public Relations. Wiesbaden: Springer VS, S. 341-355. doi.org/10.1007/978-3-531-18917-8_21

L’Etang, J., D. McKie, N. Snow & J. Xifra (2016). The Routledge Handbook of Critical Public Relations. New York & London: Routledge.

Mast, C. (2019). Unternehmenskommunikation. 7. Aufl. München & Tübingen: UVK.

Theis-Berglmair, A. M. (2003). Organisationskommunikation. Theoretische Grundlagen und empirische Forschungen. Münster: LIT Verlag.

Wehmeier, S. & D. Schoeneborn (2018). “Strategie und strategische Kommunikation: Definitionen und Perspektiven – eine Einleitung“- Wehmeier, S. & D. Schoeneborn (Hg.), Strategische Kommunikation im Spannungsfeld von Intention und Emergenz. Wiesbaden: Springer VS, S. 1-15. doi.org/10.1007/978-3-658-17634-1_1

Zerfaß, A., M. Piwinger & U. Röttger (2020). Handbuch Unternehmenskommunikation. Wiesbaden: SpringerGabler. doi.org/10.1007/978-3-658-03894-6

Graded Exam
  • Viva Voce
  • Homework / Assignment
  • Oral Presentation / Seminar Paper
  • Two-Hour Written Examination
Ungraded Exam

Work samples, written

Examination Requirements
Duration

1 Term

Module Frequency

Only Winter Term

Language of Instruction

German