Journalism and Public Relations

Faculty

Institute of Communication

Version

Version 19.0 of 12/12/2022

Code of Module

74B0092

Modulename (german)

Journalismus und PR

Study Programmes

Kommunikationsmanagement (B.A.)

Level of Module

2

Mission Statement

The tense relationship between journalism and PR is to be analysed, reflected upon and evaluated from different perspectives.Students learn about the perspectives and interdependencies of journalistic work and press and public relations work on the basis of selected topics and departmental areas. In particular, well-known academic theses and models on the relationship between PR and journalism are analysed. Furthermore, an intensive examination of the ethical and legal standards of communication management takes place in this module. In addition, the integrated practical project in the editorial area of a journalistically working medium (newspaper, magazine, radio, television, possibly online editorial office) serves to integrate practical activities into the study programme as well as academic reflection on the professional field of journalism and its relationship to public relations and PR. They are a study element of reflective learning and are intended to promote rapid integration into professional practice through participant observation. In this sense, they are accompanied by corresponding internship reports from the students and by introductory events and intern workshops.

Responsible of the Module

Bloom-Schinnerl, Margareta

Lecturer(s)
  • Baum, Achim
  • Bloom-Schinnerl, Margareta
  • Kirchhoff, Sabine
Credits

15

Concept of Study and Teaching
Workload Dozentengebunden
Std. WorkloadLehrtyp
60Seminare
30Vorlesungen
Workload Dozentenungebunden
Std. WorkloadLehrtyp
60Veranstaltungsvor-/-nachbereitung
40Referate
40Hausarbeiten
40Kleingruppen
160Praxisphase
20Prüfungsvorbereitung
Recommended Reading

Altmeppen, Klaus-Dieter/Röttger, Ulrike, Bentele, Günter (2004): Schwierige Verhältnisse. Interdependenzen zwischen Journalismus und PR, Wiesbaden 2004.Baerns, Barbara (1979) : Öffentlichkeitarbeit als Determinante journalistischer Informationsleistungen. Thesen zur Beschreibung von Medieninhalten, in: Publizistik 2/1979, S. 301-316.Baerns, Barbara (1991), Öffentlichkeitsabeiter oder Journalismus. Zum Einfluss im Mediensystem, 1991.Baerns, Barbara (2009): Öffentlichkeitsarbeit und Erkenntnisinteressen der Publizistik- und Kommunikationswissenschaft, in: Röttger, Ulrike (Hg.): Theorien der Public Relations. Grundlagen und Perspektiven der PR-Forschung, Wiesbaden 2009, S. 285-297.Bentele, Günter (1995): Public Relations und Öffentlichkeitsarbeit – ein Diskussionsbeitrag – oder: Übere innige Fehlinterpretatonen von PR. Zu Joachim Westerbarkeys Aufsatz „Journalismus und Öffentlichkeit“, in: Publizistik 4/1995, S. 481-486.Bentele, Günter/Liebert, Tobias/Seeling, Stefan (1997): Von der Determination zur Intereffikation. Ein integriertes Modell zum Verhältnis von PR und Journalismus. In: Bentele et al. (Hg.): Aktuelle Entstehung von Öffentlichkeit. Akteure, Strukturen, Veränderungen, Konstanz, S. 225-250.Bieth, Tina: NGOs und Medien: Eine empirische Studie zum Verhältnis von Public Relations und Journalismus, Springer-Verlag, Heidelberg 2012.Fechner, Frank (2019): Medienrecht: Lehrbuch des gesamten Medienrechts unter besonderer Berücksichtigung von Presse, Rundfunk und Multimedia, MünchenFechner, Ronny (2019): Journalismus und Presse- bzw. Medienarbeit im 21. Jahrhundert .Erweiterung des Intereffikationsmodells im Rahmen von zwei Fallstudien, Springer Verlag Wiesbaden, doi.org/10.1007/978-3-658-23407-2Fengler, Susanne/Ruß-Mohl, Stephan (2014): Unternehmenskommunikation und Journalismus: Ökonomische Analyse einer ungleichen Partnerschaft. In: Zerfaß, A./Piwinger; M.: Handbuch Unternehmenskommunikation, 2014, S. 233-252.Koch, Thomas/Obermaier, Magdalena: Research-in-brief. Schwieriger Spagat. Eine quantitative Befragung freier Journalisten mit Nebentätigkeiten im PR-Bereich, in: Studies in Communication/Media, 1/2013, S. 115-127.Raupp, Juliana: Determinationsthese, in: Bentele, Günter/Fröhlich, Romy/Szyska, Peter (Hg.): Handbuch der Public Relations. Wissenschaftliche Grundlagen und berufliches Handeln, Wiesbaden, jeweils aktuelle AuflageRolke, Lothar: Journalisten und PR-Manager – eine antagonistische Partnerschaft mit offener Zukunft, in: Rolke, Lothar/Wolf, Volker (Hg.): Wie die Medien die Wirklichkeit steuern, Wiesbaden 1999, S. 223-248.Rühl, Manfred (2014): Journalismus und Public Relations: Theoriegeschichte zweier weltgesellschaftlicher Errungenschaften, Springer-Verlag, Heidelberg 2014.Ruß-Mohl, Stephan (1999): Spoonfeeding, Spinning, Whistleblowing. Beispiel USA: Wie sich die Machtbalance zwischen PR und Journalismus verschiebt. In: Rolke, Lothar/Wolf, Volker (Hg.): Wie die Medien die Wirklichkeit steuern, Wiesbaden 1999, S. 163-176.Unverzagt, Alexander / Claudia Gips (2018): Handbuch PR-Recht, Wiesbaden 2018Weischenberg, Siegfried: Fußballspieler, Parasiten und Trittbrettfahrer, in: PR-Forum 3/2000, S. 121-122.

Graded Exam
  • One-Hour Written Examination and written work sample
  • Presentation
  • Oral Presentation / Seminar Paper
Ungraded Exam
  • Regular Participation
  • Oral Presentation / Seminar Paper
  • Case Study, oral
Examination Requirements
Duration

1 Term

Module Frequency

Only Summer Term

Language of Instruction

German