Communication Management in Theory and Practice

Faculty

Institute of Communication

Version

Version 9.0 of 12/12/2022

Code of Module

74B0088

Modulename (german)

Theorie-Praxis-Reflexion

Study Programmes

Kommunikationsmanagement (B.A.)

Level of Module

3

Mission Statement

"Nothing is as practical as a good theory". Depending on the theoretical approach, communications management can be viewed from a micro, meso or macro perspective. Organizational, marketing or social theoretical perspectives always have implications for practical action. Students receive theoretical reflection foils for their scientific projects and bachelor theses as well as their later practical work.

Content
  • 1. Society-oriented approaches
    1.1 System-theoretical approaches (e.g. Ronneberger/Rühl)
    1.2 Understanding-oriented public relations
    1.3 PR as a construct
  • 1.4. PR and journalism etc.
  • 2. Marketing-oriented PR approaches
  • 2.1. Classical marketing approach
  • 2.2. Society-oriented marketing approaches
  • 2.3. Integrated communication
  • 2.4. Communication as value creation
  • 3. Organization-theoretical PR approaches
    3.1 CI approach
  • 3.2. Theory of corporate communication
  • 3.3. Excellence in PR
    3.4 Neo-institutionalism
  • 4. Other theoretical approaches
  • 4.1. Communication science theory approaches (especially media effects research)
    4.2 Political theories/democracy theories
  • 5. Internal communication
  • 6. Online communication
Responsible of the Module

Fuhrberg, Reinhold

Lecturer(s)
  • Schwägerl, Christian
  • Fuhrberg, Reinhold
  • Knorre, Susanne
  • Kirchhoff, Sabine
  • Baum, Achim
Credits

5

Concept of Study and Teaching
Workload Dozentengebunden
Std. WorkloadLehrtyp
30Seminare
Workload Dozentenungebunden
Std. WorkloadLehrtyp
20Veranstaltungsvor-/-nachbereitung
60Prüfungsvorbereitung
40Literaturstudium
Recommended Reading

Organsations-/ Kommunikationstheorien / PR-Theorien Bonfadelli, Heinz und Thomas N. Friemel (2015): Medienwirkungsforschung. Konstanz/München.Burkart, Roland und Walter Hömberg (Hg.) (2014): Kommunikationstheorien. Ein Textbuch zur Einführung, Wien: Braumüller.Miebach, Bernhard (2014): Soziologische Handlungstheorie. Eine Einführung. Wiesbaden.Röttger, Ulrike (Hg.) (2009): Theorien der Public Relations. Grundlagen und Perspektiven der PR-Forschung. Wiesbaden.Saam, Nicole J. (2007): Organisation und Beratung. Ein Lehrbuch zu Grundlagen und Theorien. Hamburg.Theis, Anna M. (2003): Organisationskommunikation. Theoretische Grundlagen und empirische Forschung. Opladen.Zerfaß, Ansgar, Lars Rademacher und Stefan Wehmeier (Hg.) (2013): Organisationskommunikation und Public Relations. Forschungsparadigmen und neue Perspektiven. Wiesbaden.

Interne KommunikationBuchholz, U. & Knorre, S.(2018): Interne Kommunikation und Unternehmensführung. Theorie und Praxis eines kommunikationszentrierten Managements. Wiesbaden: Springer Gabler. doi.org/10.1007/978-3-658-23432-4Einwiller, S., S. Sackmann & A. Zerfaß (2020): Handbuch Mitarbeiterkommunikation. Interne Kommunikation in Unternehmen. Wiesbaden: SpringerGabler. doi.org/10.1007/978-3-658-23390-7Putnam, L.L. & Mumby, D.K. (eds.) (2013): The SAGE Handbook of Organizational Communication. Advances in Theory, Research, and Methods. Thousand Oaks: Sage.Kieser, A. & Ebers, M. (2019): Organisationstheorien. 8. Aufl. Stuttgart: Kohlhammer.

OnlinekommunikationArsla, Sevda Can (2018): Vertrauen in Online-Bewertungen. Integrative Literaturübersicht, theoretisches Modell und empirische Exploration am Beispiel von Arztbewertungen, Mannheim madoc.bib.uni-mannheim.de/46742/Hoffjann, Olaf / Pleil, Thomas (2015): Strategische Onlinekommunikation. Theoretische Konzepte und emprische Befunde, Springer Fachmedien, WiesbadenKirchhoff, Sabine (2015) Onlinkommunikation im Social Web. Mythen, Theorien und Praxisbeispiele, Stuttgart, UTB / Barbara Budrich, Kapitel 2Rankl, Dagmar (2017): Stakeholder-Kommunikation im Web 2.0. Alte Theorien für neue Medien, Springer Fachverlag Wiesbaden

Graded Exam
  • Viva Voce
  • Homework / Assignment
  • Oral Presentation / Seminar Paper
Ungraded Exam

Regular Participation

Examination Requirements
Duration

1 Term

Module Frequency

Winter and Summer Term

Language of Instruction

German