Communication Planning

Faculty

Institute of Communication

Version

Version 12.0 of 12/21/2022

Code of Module

74B0036

Modulename (german)

Kommunikationskonzept

Study Programmes

Kommunikationsmanagement (B.A.)

Level of Module

1

Mission Statement

Within communication management, conceptual theory forms the basis for strategically and tactically oriented communication. This module aims to provide students with the theoretical foundations of the process of communication planning and management and to place them in the context of communication science knowledge for planning new as well as evaluating existing communication concepts.

Content
  • 1. Work steps of the communication management
    1.1 Situation analysis
    1.2 SWOT analysis
  • 1.3. Positioning
  • 1.4. Objectives, target groups/stakeholders
  • 1.5. Strategy, tactics
  • 1.6. Action planning, implementation, contact
  • 1.7. Budgeting
  • 1.8. Evaluation
  • 2. Communication instruments
    2.1 Mass media
    2.2 Medially mediated
  • 2.3. Interpersonal
  • 2.4. Mixed forms: Online communication, social media
    2.5 Selection criteria
  • 3. Evaluation criteria for communication concepts
  • 4. Reflection should vs. be of the conception
Responsible of the Module

Fuhrberg, Reinhold

Lecturer(s)
  • Dirkers, Detlev
  • Fuhrberg, Reinhold
  • Malczok, Melanie
  • Schedifka, Therese
Credits

5

Concept of Study and Teaching
Workload Dozentengebunden
Std. WorkloadLehrtyp
30Seminare
30Übungen
Workload Dozentenungebunden
Std. WorkloadLehrtyp
30Veranstaltungsvor-/-nachbereitung
20Kleingruppen
20Literaturstudium
20Prüfungsvorbereitung
Recommended Reading

Bentele, Günter und Howard Nothaft (2015): Strategie und Konzeption: Die Lehre der strategischen Kommunikation. In: Fröhlich, Romy, Peter Szyszka und Günter Bentele (Hg.): Handbuch der Public Relations. Wiesbaden, S. 697-713.Bentele, Günter und Howard Nothaft (2020): Konzeption von Kommunikationsprogrammen in der Unternehmenskommunikation. In: Ansgar Zerfaß et al. (Hg.): Handbuch Unternehmenskommunikation. Wiesbaden, S. 1-26.Droste, Heinz W. (2010): Kommunikation. Planung und Gestaltung öffentlicher Meinung. Bd. 1 + 2. Neuss.Hansen, Renée und Stephanie Bernoully (2020): Um die Hecke gedacht: Kommunikationsstrategien entwickeln. Frankfurt a. Main.Merten, Klaus (2013): Konzeption von Kommunikation. Theorie und Praxis des strategischen Kommunikationsmanagements. Wiesbaden.Schmidbauer, Klaus (2011): Vorsprung mit Konzept. Erfolgreiche Konzepte für die Unternehmens- und Marketingkommunikation entwickeln. Berlin. Schmidbauer, Klaus und Eberhard Knödler-Bunte (2004): Das Kommunikationskonzept. Berlin.Schmidbauer, Klaus und Oliver Jorzig (2017): Wirksame Kommunikation – mit Konzept. Ein Handbuch für Praxis und Studium. Berlin.Zimmermann, Rainer (2011): Das Strategiebuch. Frankfurt a. Main.

Graded Exam
  • Viva Voce
  • Homework / Assignment
  • Oral Presentation / Seminar Paper
Ungraded Exam
  • Work samples, written
  • Presentation
  • Project Report, written
  • Project Report, oral
  • Case Study, written
Examination Requirements
Duration

1 Term

Module Frequency

Only Winter Term

Language of Instruction

German