Researching theatre in social contexts

Faculty

Faculty of Management, Culture and Technology

Version

Version 1 of 07.05.2025.

Module identifier

73B0159

Module level

Bachelor

Language of instruction

German

ECTS credit points and grading

5.0

Module frequency

only summer term

Duration

1 semester

 

 

Brief description

This module is the second component within the field of sociocultural interventions in theater. Its scope encompasses the exploration and experimental testing of: a) introspective theatrical techniques that focus on individual behavioral dispositions; b) questioning and moderation techniques that are suitable for making individual findings socially accessible, i.e., opening them up to the experiential access of the entire group; c) the didactic operationalization of central improvisation techniques according to Keith Johnstone (presence, status, subtext, and body) - with the aim of bringing taboos, buried, and dormant dispositions of the participants into play and thereby engaging them in an active, collectively oriented process of perception and (re)shaping of "frozen" behaviors.

Overall workload

The total workload for the module is 150 hours (see also "ECTS credit points and grading").

Teaching and learning methods
Lecturer based learning
Workload hoursType of teachingMedia implementationConcretization
46Seminar-
12Other-
12Seminar-
Lecturer independent learning
Workload hoursType of teachingMedia implementationConcretization
26Study of literature-
26Reception of other media or sources-
22Exam preparation-
6seminar paper-
Graded examination
  • oral exam
Ungraded exam
  • Demonstration lesson and Regular participation and Work practical and Regular participation
Knowledge Understanding

Altdaten aus MoPPS2. Bitte diese Daten auf die Felder Wissensverständnis, Nutzung und Transfer, Wissenschaftliche Innovation, Kommunikation und Kooperation, Wissenschaftliches Selbstverständnis aufteilen und ggf. erweitern/abändern!

  •  
  •  
  •  

Literature

Keith Johnstone: Theaterspiele. Spontaneität, Improvisation und Theatersport. Berlin 1998. sowie sämtliche Literatur im Modul: Soziokulturelle Interventionen des Theaters 1: - Ruping, Bernd: Gebraucht das Theater! Die Vorschläge von Augusto Boal. Erfahrungen, Varianten, Kritik. Münster 2/1993. - Goffman; Ervin: Wir alle spielen Theater. Die Selbstdarstellung im Alltag. München 5/1996. S. 218ff. - Sennett, Richard: Verfall und Ende des öffentlichen Lebens. Die Tyrannei der Intimität. Frankfurt a.M. 1986. S. 394ff. - Ruping, Bernd: Theatrales Lernen. Ein Hand- und Kopfbuch zur Theaterpädagogik an Schulen. Milow 2004 (zusammen mit Hajo Wiese und Michaela Günther) - Ruping, Bernd: Ästhetische Performanz in Organisationen. In: Hentschel, Ulrike / Hruschka, Ole / Koch, Gerd / Linck, Dieter / Ruping, Bernd / Vaßen, Florian (Hrsg.): Zeitschrift für Theaterpädagogik. Heft 57, 2010. S.43-47.

Applicability in study programs

  • Theatre Pedagogy
    • Theatre Pedagogy B.A. (01.09.2024)

    Person responsible for the module
    • Wolfsteiner, Andreas
    Teachers
    • Ruping, Bernd
    • Renvert, Eva-Maria Antonia