Final Examination Artistic Major Subject Singing (Musical)

Faculty

Institute of Music

Version

Version 7.0 of 04/09/2021

Code of Module

66B6316

Modulename (german)

Abschlussprüfung Künstlerisches Hauptfach Gesang (Musical)

Study Programmes

Musikerziehung - Musical (B.A.)

Level of Module

4

Responsible of the Module

Wienhausen, Sascha

Lecturer(s)
  • Seitz, Marc
  • Bruhn, Valerie
  • Scholz, Carolin-Christina
  • Wienhausen, Sascha
  • Schubert, Ulrike
  • Wessels-Behrens, Martin
  • Müller, Christian
  • Christ, Thomas
  • Rentmeister, Eric
  • Prof. Sascha Wienhausen, Valerie Bruhn, Ulrike Schubert, Marc Seitz, Carolin Scholz, Thomas Christ, Christian Tobias Müller, Marion Gutzeit, Martin Wessels-Behrens
Credits

15

Concept of Study and Teaching
Workload Dozentengebunden
Std. WorkloadLehrtyp
49individuelle Betreuung
22betreute Kleingruppen
Workload Dozentenungebunden
Std. WorkloadLehrtyp
170Veranstaltungsvor-/-nachbereitung
140Prüfungsvorbereitung
Recommended Reading
  1. Richard Miller, "The structure of singing", Schirmer Verlag, 1986.
  2. Franziska Martienßen-Lohmann, "Der wissende Sänger, Atlantis Verlag, 1956.
  3. Franziska Martienßen-Lohmann, "Ausbildung der Gesangsstimme" , Rud. Erdmann Musikverlage,1957.
  4. Franziska Martienssen, "Das bewußte Singen", C.F. Kahnt Verlag, [o.J.]
  5. Franziska Martienssen, "Stimme und Gestaltung", C.F. Kahnt Verlag, 1993.
  6. Franziska Martienssen-Lohmann, "Der Opernsänger", Schott Verlag, 1943.
  7. Ilse Middendorf, "Der erfahrbare Atem", Junfermann-Verlag,1995 .
  8. Wolfram Seidner, "ABC des Singens", Henschel Verlag, 2007.
  9. Wolfram Seidner u. Jürgen Wendler, "Die Sängerstimme", Henschel Verlag, 1999.
  10. Gillyanne Kayes, "Singing and the actor", A&C Black, 2000.
  11. Hildegund Lohmann-Becker, "Handbuch Gesangspädagogik", Schott Verlag, 2008.
  12. Cornelius L. Reid, "Funktionale Stimmentwicklung", Schott Verlag, 1994.
  13. Cornelius L. Reid, "The free voice", The Joseph Patelson Music House, 1972.
  14. Cornelius L. Reid, "Bel Canto", The Joseph Patelson Music House, 1972.
  15. Cornelius L. Reid, "Psyche and Soma", The Joseph Patelson Music House, 1982.
  16. Cornelius L. Reid, "Erbe des Belcanto", Schott Verlag, 2009.
  17. Cornelius L. Reid, "A Dictonary of Vocal Terminology", Joseph Patelson Music House, 1983.
  18. Paul Lohmann, "Stimmfehler, Stimmberatung", Schott Verlag, 1938.
  19. Johan Sundberg, "Die Wissenschaft von der Singstimme", Orpheus-Verlag GmbH, 1997.
  20. Frederick Husler und Yvonne Rodd-Marling, "Singen", Schott Verlag, 1965.
  21. William Vennard, "Singing", Carl Fischer Verlag, 1967.
  22. Cathrine Sadolin, "Komplette Gesangstechnik", CVI Publications, 2012.
  23. Cathrine Sadolin, "Complete Vocal Technique App", 2017.
  24. Bernhard Richter, "Die Stimme", Henschel Verlag, 2013.
  25. Seth Riggs, "Singing for the Stars", Alfred Publishing & Co. [o.J.].
  26. Claudia Spahn (Hrsg.), "Körperorientierte Ansätze für Musiker", 2017.
  27. Kimberly Steinhauer, Mary McDonald Klimek, Kerrie Obert u. Jo Estill, "The Estill Voice Model", Estill Voice Training System International, 2017.
  28. Kimberly Steinhauer, Mary McDonald Klimek, Kerrie Obert u. Jo Estill, "The Estill Voice Training System, Level One, Compulsory Figures for Voice Control", Estill voice Training System International, 2005.
  29. Kimberly Steinhauer, Mary McDonald Klimek, Kerrie Obert u. Jo Estill, "The Estill Voice Training System, Level Two, Figure Combination for Six Voice Qualities", Estill Voice Training System International, 2005.
  30. Giovanni Battista Lamperti (Hrsg. v. William Earl Brown ), "Vocal Wisdom", Kessinger Legacy Reprints, 2000.
  31. Tosi u. Agricola, "Anleitung zur Singekunst", Breitkopf und Härtel, 1994.
  32. Oliver Donald, "How to Audition for the Musical Theatre", Hanover: Smith and Kraus Books, 1995.
  33. Michael Shurtleff, "Audition", New York: Bantam Books, 1980.
  34. Thomas Siedhoff, "Handbuch des Musicals", Mainz: Schott Music, 2007.
  35. Fred Silver, "Auditioning for the Musical Theatre", New York: Penguin Books, 1988.
  36. Marc Clear, "Zusammenfassung über Interpretation, Auditions und das Theaterleben", 2008.
  37. Darren Cohen u. Michael Perilstein, "The Complete Professional Audition", New York: Back Stage Books, 2005.
  38. David Craig, "On Singing Onstage", New York: Applause Theatre Book Publishers, 1990.
  39. Gillyanne Kayes und Jeremy Fisher, "Successful Singing Auditions", London: A & C Black Publishers Limited, 2002.
Graded Exam

Examination of Artistic Qualification

Ungraded Exam

Work Sample

Examination Requirements
Duration

2 Terms

Module Frequency

Winter and Summer Term

Language of Instruction

German