Technical Diversity of the Artistic Major Subject Singing (Musical)

Faculty

Institute of Music

Version

Version 11.0 of 04/09/2021

Code of Module

66B6306

Modulename (german)

Technische Vielfalt des Künstlerischen Hauptfachs Gesang (Musical)

Study Programmes

Musikerziehung - Musical (B.A.)

Level of Module

2

Responsible of the Module

Wienhausen, Sascha

Lecturer(s)
  • Schubert, Ulrike
  • Bruhn, Valerie
  • Wienhausen, Sascha
  • Seitz, Marc
  • Christ, Thomas
  • Wessels-Behrens, Martin
  • Behrens, Judith
  • Müller, Christian
  • Rentmeister, Eric
  • Scholz, Carolin-Christina
  • Prof. Sascha Wienhausen, Valerie Bruhn, Ulrike Schubert, Marc Seitz, Carolin Scholz, Thomas Christ, Christian Tobias Müller, Marion Gutzeit, Martin Wessels-Behrens
Credits

15

Concept of Study and Teaching
Workload Dozentengebunden
Std. WorkloadLehrtyp
60individuelle Betreuung
90betreute Kleingruppen
60Ensemble
Workload Dozentenungebunden
Std. WorkloadLehrtyp
120Veranstaltungsvor-/-nachbereitung
100Prüfungsvorbereitung
Recommended Reading
  • 1. Richard Miller, The Structure of Singing, Schirmer Verlag, 1986.
  • 2. Franziska Martienßen-Lohmann, Der wissende Sänger, Atlantis Verlag, 1956.
  • 3. Franziska Martienßen-Lohmann, Ausbildung der Gesangsstimme, Rud. Erdmann Musikverlage, 1957.
  • 4. Franziska Martienssen, Das bewußte Singen, C.F. Kahnt Verlag.
  • 5. Franziska Martienssen, Stimme und Gestaltung, C.F. Kahnt Verlag, 1993.
  • 6. Franziska Martienssen-Lohmann, Der Opernsänger, Schott Verlag, 1943.
  • 7. Ilse Middendorf, Der erfahrbare Atem, Junfermann-Verlag, 1995.
  • 8. Wolfram Seidner, ABC des Singens, Henschel Verlag, 2007.
  • 9. Wolfram Seidner und Jürgen Wendler, Die Sängerstimme, Henschel Verlag, 1999.
  • 10. Gillyanne Kayes, Singing and the actor, A & C Black, 2000.
  • 11. Hildegund Lohmann-Becker, Handbuch Gesangspädagogik, Schott Verlag, 2008.
  • 12. Cornelius L. Reid, Funktionale Stimmentwicklung, Schott Verlag, 1994.
  • 13. Cornelius L. Reid, The free voice, The Joseph Patelson Music House, 1972.
  • 14. Cornelius L. Reid, Bel Canto, The Joseph Patelson Music House, 1972.
  • 15. Cornelius L. Reid, Psyche and Soma, The Joseph Patelson Music House, 1982.
  • 16. Cornelius L. Reid, Erbe des Belcanto, Schott Verlag, 2009.
  • 17. Cornelius L. Reid, A Dictonary of Vocal Terminology, Joseph Patelson Music House, 1983.
  • 18. Paul Lohmann, Stimmfehler, Stimmberatung, Schott Verlag, 1938.
  • 19. Johan Sundberg, Die Wissenschaft von der Singstimme, Orpheus-Verlag GmbH, 1997.
  • 20. Frederick Husler und Yvonne Rodd-Marling, Singen, Schott Verlag, 1965.
  • 21. William Vennard, Singing, Carl Fischer Verlag, 1967.
  • 22. Cathrine Sadoline, Komplette Gesangstechnik, CVI Publications, 2012.
  • 23. Cathrine Sadolin, Complete Vocal Technique App, 2017.
  • 24. Bernhard Richter, Die Stimme, Henschel Verlag, 2013.
  • 25. Seth Riggs, Singing for the stars, Alfred Publishing & Co.
  • 26. W. Rohmert, Grundzüge des funktionalen Stimmtrainings, in: Zeitschrift für Arbeitswissenschaft 1983.
  • 27. Claudia Spahn (Hrsg.), Körperorientierte Ansätze für Musiker, 2017.
  • 28. Kimberly Steinhauer, Mary McDonald Klimek, Kerrie Obert, Jo Estill, The Estill Voice Model, Estill voice Training System International 2017.
  • 29. Kimberly Steinhauer, Mary McDonald Klimek, Kerrie Obert, Jo Estill, The Estill Voice Training System, Level One, Compulsory Figures for Voice Control, Estill voice Training System International, 2005.
  • 30. Kimberly Steinhauer, Mary McDonald Klimek, Kerrie Obert, Jo Estill, The Estill Voice Training System, Level Two, Figure Combination for six voice Qualitie", Estill voice Training System International, 2005.
  • 31. Giovanni Battista Lamperti, Vocal Wisdom, hrsg. von William Earl Brown, Kessinger Legacy Reprints, 2000.
  • 32. Tosi, Agricola, Anleitung zur Singekuns", Breitkopf und Härtel, 1994.
  • 32. Oliver, Donald, How to Audition for the Musical Theatre, Hanover: Smith and Kraus Books, 1995.
  • 33. Shurtleff, Michael, Audition, New York: Bantam Books, 1980.
  • 34. Siedhoff, Thomas, Handbuch des Musicals, Mainz: Schott Music GmbH & Co. KG, 2007.
  • 35. Silver, Fred, Auditioning for the Musical Theatre, New York: Penguin Books, 1988.
  • 36. Clear, Marc, Zusammenfassung über Interpretation, Auditions und das Theaterleben, 2008.
  • 37. Cohen, Darren und Perilstein, Michael, The Complete Professional Audition, New York: Back Stage Books, 2005.
  • 38. Craig, David, On Singing Onstage, New York: Applause Theatre Book Publishers, 1990.
  • 39. Kayes, Gillyanne und Fisher, Jeremy, Successful Singing Auditions, London: A & C Black Publishers Limited, 2002.
Graded Exam

Examination of Artistic Qualification

Ungraded Exam
  • Work Sample
  • Regular Participation
Examination Requirements
Duration

2 Terms

Module Frequency

Winter and Summer Term

Language of Instruction

German