History of the theory of music

Faculty

Institute of Music

Version

Version 7.0 of 09/07/2016

Code of Module

66B1158

Modulename (german)

Geschichte der Musiktheorie

Study Programmes

Musikerziehung (B.A.)

Level of Module

2

Responsible of the Module

Brockmann, Irmgard

Lecturer(s)

Brockmann, Irmgard

Credits

10

Concept of Study and Teaching
Workload Dozentengebunden
Std. WorkloadLehrtyp
144Seminare
Workload Dozentenungebunden
Std. WorkloadLehrtyp
36Veranstaltungsvor-/-nachbereitung
80Referate
40Prüfungsvorbereitung
Recommended Reading
  • Historische Literatur zur Geschichte der Musiktheorie:Hauptliteratur:
  • 1. Jeppesen - Kontrapunkt (1930)
  • 2. Mulder - Polyphonie (1955)
  • 3. Piston - Counterpoint (1947)
  • 4. Gedalge - Traité de la Fugue (1901)
  • 5. Distler - Funktionelle Harmonielehre (1940)
  • 6. Piston - Harmony (1941)
  • 7. Mulder - Harmonieleer (1947)
  • 8. Stöhr - Formenlehre der Musik (1911)
  • 9. d’Indy- Cours de composition musicale (1902)
  • 10. de la Motte - Musikalische Analyse (1968)
  • 11. Beck - Methoden der Werkanalyse (1974)
  • 12. Dahlhaus - Einführung in die system. Musikwissenschaft (1971)
  • 13. Abraham - Melodielehre (1972)

    Historische Hauptliteratur zur Kontrapunktlehre:
  • 1. Pietro Cerone - El Melopeo, 1613
  • 2. Johann Joseph Fux - Gradus ad Parnassum, 1725
  • 3. Johann Georg Albrechtsberger - Gründliche Anweisung zur Composition, 1790
  • 4. Luigi Cherubini - Cours de contrepoint, 1835
  • 5. Siegfried Wilhelm Dehn - Die Lehre vom Contrapunkt, dem Canon und der Fuge, 1859
  • 6. Heinrich Bellermann - Der Contrapunkt, 1862
  • 7. Ernst Friedrich Eduard Richter - Lehrbuch des einfachen und doppelten Kontrapunkts, 1872
  • 8. Hugo Riemann - Lehrbuch des einfachen, doppelten und imitierenden Kontrapunkts, 1888
  • 9. Ebenezer Prout - Counterpoint, 1890
  • 10. Michael Haller - Kompositionslehre für polyphonen Kirchengesang, 1891
  • 11. Charles Herbert Kitson - The Art of Counterpoint, ...
  • 12. Stephan Krehl - Kontrapunkt,1908
  • 13. Richard Stöhr - Praktischer Leitfaden des Kontrapunkts, 1911
  • 14. Ernst Kurth - Grundlagen des linearen Kontrapunkts, 1917
  • 15. Reginald Owen Morris - Contrapuntal Technique in the Sixteenth Century, 1922
  • 16. Heinrich Schenker - Neue musikalische Theorien und Phantasien II Kontrapunkt, Teil 1 (1910), Teil 2 (1922)
  • 17. Hermann Grabner - Der lineare Satz, 1925
  • 18. Knud Jeppesen - Kontrapunkt, Lehrbuch der klassischen Vokalpolyphonie, 1930

    Historische Hauptliteratur zur Fugenlehre
  • 1. François Joseph Fétis - Traité du contrepoint et de la fugue, Paris 1824
  • 2. Ernst Friedrich Eduard Richter - Lehrbuch der Fuge, Leipzig 1859
  • 3. Hugo Riemann - Lehrbuch des einfachen, doppelten und imitierenden Kontrapunkts, Leipzig 1888
  • 4. Hugo Riemann - Katechismus der Fugenkomposition, Leipzig 1890
  • 5. André Gedalge - Traité de la Fugue, Paris 1901
  • 6. Iwan Knorr - Lehrbuch der Fugenkomposition, 1911
  • 7. Charles Herbert Kitson - The elements of fugal construction, 1929
  • 8. Hermann Grabner - Anleitung zur Fugenkomposition, Leizpig 1934
  • 9. Marcel Dupré - Cours complet de fugue, Paris 1938

    Studien zur Geschichte der Fugenkomposition
  • 1. Joseph Müller-Blattau - Grundzüge einer Geschichte der Fuge, Königsberg 1923
  • 2. George Oldroyd - The Technique and Spirit of Fugue, London 1948
  • 3. Alberto Ghislanzoni - La genesi storia della fuga, Mailand 1952
  • 4. Alfred Mann - The Study of Fugue, New Brunswick (USA) 1958
  • 5. Warren Kirkendale - Fugue and Fugato in der Kammermusik des Rokoko und der Klassik, Tutzing 1966

    Historische Hauptliteratur zur Harmonielehre
  • 1. Jean-Philippe Rameau - Traité de l’Harmonie réduite à ses principes naturels, 1722
  • 2. Euler, Leonhard - Tentamen novae theoriae musicae, 1739
  • 3. Tartini, Giuseppe - Trattato di Musica, 1754
  • 4. Johann Friedrich Daube - Generalbaß in drey Accorden, 1756
  • 5. Heinrich Christoph Koch - Handbuch beim Studium der Harmonie, 1811
  • 6. Hugo Riemann - Handbuch der Harmonielehre, 1886
  • 7. Rudolf Louis & Ludwig Thuille - Harmonielehre, 1907
  • 8. Hermann Erpf - Studien zur Harmonie- und Klangtechnik der neueren Musik, 1927
  • 9. Wilhelm Maler - Beiträge zur Harmonielehre, 1930
  • 10. Sigfrid Karg-Elert - Polaristische Klang- und Tonalitätslehre, Leipzig, 1931
  • 11. Hugo Distler - Funktionelle Harmonielehre, 1940
  • 12. Paul Hindemith - Unterweisung im Tonsatz, 1940
  • 13. Hermann Grabner - Harmonielehre, 1944
  • 14. Walter Piston - Harmony, 1948
  • 15. Heinrich Lemacher - Harmonielehre, Köln, 1957

    Literatur zur Entwicklungsgeschichte der Kontrapunktlehre
  • 1. Johannes Tinct
Graded Exam

Viva Voce

Examination Requirements
Duration

4 Terms

Module Frequency

Winter and Summer Term

Language of Instruction

German