Major artistic subject pop singing

Faculty

Institute of Music

Version

Version 5.0 of 09/06/2016

Code of Module

66B1115

Modulename (german)

Künstlerisches Hauptfach Pop-Gesang

Study Programmes

Musikerziehung (B.A.)

Level of Module

4

Responsible of the Module

Oertel, Klaus Daniel

Lecturer(s)
  • Oertel, Klaus Daniel
  • Nadia Maria Fischer
  • Cohn, Sascha
  • Wienhausen, Sascha
Credits

70

Concept of Study and Teaching
Workload Dozentengebunden
Std. WorkloadLehrtyp
144individuelle Betreuung
54individuelle Betreuung
Workload Dozentenungebunden
Std. WorkloadLehrtyp
1400Veranstaltungsvor-/-nachbereitung
502Prüfungsvorbereitung
Recommended Reading

NACHTRAG ECTS:Das Modul verfügt über 70 Leistungspunkte, der tatsächlich vergebene Workload verteilt sich wie folgt auf die Studierendenleistungen:
144 Künstlerisches Hauptfach Pop Gesang
54 Stimmbildung Pop Gesang
1400 Tägliches Üben
502 Prüfungsvorbereitunggesamt: 2100

Künstlerisches Hauptfach Pop Gesang:
1) Pop- Rock, Real Book 1-3
2) Cornelius Reid, Funktionale Stimmentwicklung
3) G. Kayes, Singing and the actor
4) Real book pop and rock 1 -6
5) Sadoline: Complete Vocal Technique
6) Real Book Rock-Pop, 1-6
7) Jo Estille: E.V.T.S.
8) Sadoline: Complete Vocal Technique

Stimmbildung Pop Gesang:
1) Richard Miller, "The structure of singing", Schirmer Verlag, 1986
2) Franziska Martienßen-Lohmann, "Der wissende Sänger, Atlantis Verlag 1956
3) Romeo Alvi Kia und renate Schulz-Schindler, " Sonne, Mond und Stimme" Aurum Verlag 2009
4) Ilse Middendorf, "Der erfahrbare Atem" Junfermann-Verlag,1995
5) Franziska Martienßen-Lohmann, "Ausbildung der Gesangsstimme" , Rud. Erdmann Musikverlage,1957
6) Wolfram Seidner, "ABC des Singens" Henschel Verlag, 2007
7) Matthias Echternach, "Untersuchungen zu Registerübergängen bei männlichen Stimmen, Projektverlag, 2010
8) Gillyanne Kayes, "Singing and the actor", A&C Black, 2000
9) Hildegung Lohmann-Becker, "Handbuch Gesangspädagogik", Schott Verlag, 2008
10) Wolfram Seidner, Jürgen Wendler, "Die Sängerstimme", Henschel Verlag, 1997
11) Cornelius L. Reid, "Funktionale Stimmentwicklung", Schott Verlag,1994
12) Cornelius L. Reid, "Erbe des Belcanto", Schott Verlag, 2009
13) Franziska Martienssen, "Stimme und Gestaltung", C.F.Kahnt Verlag, 1993
14) Franziska Martienssen, "Das bewußte Singen", C.F. Kahnt Verlag,
15) Franziska Martienssen-Lohmann, "Der Opernsänger", Schott Verlag, 1943
16) Paul Lohmann, "Stimmfehler, Stimmberatung", Schott Verlag, 1938
17) Cornelius L. Reid, "The free voice", The Joseph Patelson Music House,1972
18) Cornelius L. Reid, "Bel Canto", The Joseph Patelson Music House, 1972
19) Cornelius L. Reid, "Psyche and Soma", The Joseph Patelson Music House, 1982
20) Johan Sundberg, "Die Wissenschaft von der Singstimme", Orpheus-Verlag GmbH, 1997
21) Frederick Husler und Yvonne Rodd-Marling, "Singen", Schott Verlag,1965
22) William Vennard, "Singing", Carl Fischer Verlag, 1967
23) Catherine Sadoline, "Komplete Gesangstechnik", CVI Publications, 2009
24) Bernhard Richter, "Die Stimme", Henschel Verlag, 2013
25) Cornelius L. Reid, "A Dictonary of Vocal Terminology", Joseph Patelson Music House,1983
26) Seth Riggs, "Singing for the stars", Alfred Publishing & Co,

Graded Exam

Examination of Artistic Qualification

Ungraded Exam

Successful Participation

Examination Requirements
Duration

8 Terms

Module Frequency

Winter and Summer Term

Language of Instruction

German