Practical Field Work
- Faculty
- Faculty of Agricultural Science and Landscape Architecture 
- Version
- Version 1 of 21.08.2025. 
- Module identifier
- 44B0647 
- Module level
- Bachelor 
- Language of instruction
- German 
- ECTS credit points and grading
- 5.0 
- Module frequency
- only summer term 
- Duration
- 1 semester 
- Teaching and learning outcomes
- -collect site parameters as basis for the mapping -realize soil profile surveys according to the soil survey manual and complete to a catena through mapping -Assessment of the water, air and nutrient regime through an estimation procedure and assessment of the soils as plant habitat -Application of procedures on soil function assessment -Capture of relevant animal habitats in the project area -Mapping of selected animal groups in the project area -Communication of selected mapping methods, project-specific -Editing of found data for landscape planning -Vegetation mapping in the project area, e.g. according to Braun-Blanquet -Evaluation of vegetation assessments of the project area in accordance with indicative values (e.g. Ellenberg) -Introduction of EDP-evaluation of vegetation assessments (group work) 
- Overall workload
- The total workload for the module is 150 hours (see also "ECTS credit points and grading"). 
- Teaching and learning methods
- Lecturer based learning - Workload hours - Type of teaching - Media implementation - Concretization - 60 - Learning in groups / Coaching of groups - - - Lecturer independent learning - Workload hours - Type of teaching - Media implementation - Concretization - 90 - Creation of examinations - - 
- Graded examination
- Homework / Assignment
 
- Recommended prior knowledge
- contents of modules: Soil, Hydrology, Climate, Plant Ecology and Vegetation Science Zoology, Animal Ecology 
- Knowledge Broadening
- Students are able to transfer ecological coherences onto landscape units. 
- Knowledge deepening
- Students reinforce their knowledge through concrete assessments in the field. 
- Knowledge Understanding
- Altdaten aus MoPPS2. Bitte diese Daten auf die Felder Wissensverständnis, Nutzung und Transfer, Wissenschaftliche Innovation, Kommunikation und Kooperation, Wissenschaftliches Selbstverständnis aufteilen und ggf. erweitern/abändern! - Instrumental Skills and Competences
 Students are able to apply mapping instructions/ determination processes and to derive evaluations.
- Communicative Skills and Competences
 Students derive conclusions from the open country assessments, debate and develop short appraisals/ project reports and present those in a seminar-like form.
- Systemic Skills and Competences
 The skill to interpret mapping basics critically and results out of the experiences in the field course.
 
- Instrumental Skills and Competences
- Literature
- BLUME H.-P: & STAHR K. & LEINEWEBER P. (2011): Bodenkundliches Praktikum. Spektrum, Akademischer Verlag, Heidelberg. - KA 6 (Ad-hoc-Arbeitsgruppe Boden der Staatlichen Geologischen Dienste und der Bundesanstalt für Geowissenschaften und Rohstoffe) (2023): Bodenkundliche Kartieranleitung. 6. Aufl., Hannover. E. Schweizerbart’sche Verlagsbuchhandlung, Stuttgart. - LBEG - Landesamt für Bergbau, Energie und Geologie (2020): Auswertungsmethoden im Bodenschutz - Dokumentation zur Methodendatenbank des Niedersächsischen Bodeninformationssystems NIBIS®. 9. Aufl. – GeoBerichte 19, Hannover. 
 https://www.lbeg.niedersachsen.de- LBEG - Landesamt für Bergbau, Energie und Geologie (2020) Bodenfunktionsbewertung auf regionaler und kommunaler Ebene - Ein niedersächsischer Leitfaden für die Berücksichtigung der Belange des vorsorgenden Bodenschutzes in der räumlichen Planung. 2. Aufl. – GeoBerichte 26, Hannover. 
 https://www.lbeg.niedersachsen.de- STORCH V. & WELSCH U. (2004): Systematische Zoologie. - Urban & Fischer, München. - TRAUTNER J., Hrsg. (1992): Methodische Standards zur Erfassung von Tierartengruppen. - Josef Margraf, Weikersheim. - VUBD, Hrsg. (1999): Handbuch landschaftsökologischer Leistungen. - Selbstverlag der VUBD, Nürnberg. - DRACHENFELS O.v. (2021): Kartierschlüssel für Biotoptypen in Niedersachsen. Naturschutz Landschaftspfl. Nieders. Heft A/4. Hannover. - ELLENBERG H., WEBER H.E., DÜLL R., WIRTH V. & WERNER W. (2001): Zeigerwerte von Pflanzen in Mitteleuropa. Scripta Geobotanica 18, 3. Auflage. - ELLENBERG H. & Leuschner C. (2010): Vegetation Mitteleuropas mit den Alpen. 6. Auflage. Ulmer, Stuttgart. - FOERSTER E. (2008): Seggen, Binsen, Simsen und andere Scheingräser des Grünlandes. LANUV-Arbeitsblatt 5. Landesamt für Natur, Umwelt und Verbraucherschutz Nordrhein-Westfalen, Hrsg., Recklinghausen. - MÜLLER F., RITZ C, WELK E. & WESCHE C. (2021): Rothmaler - Exkursionsflora von Deutschland, Gefäßpflanzen: Grundband. Spektrum Akademischer Verlag, Heidelberg. - RAABE E.-W. (1975): Bestimmungsschlüssel der wichtigsten Gräser Schleswig-Holsteins im blütenlosen Zustand. Kieler Notizen 7 (2): 17-44. 
- Applicability in study programs
- Landscape Development
- Landscape Development B. Eng. (01.09.2025)
 
- Person responsible for the module
- Wertebach, Tim-Martin
 
- Teachers
- Kiehl, Kathrin
- Wertebach, Tim-Martin
- Walkowski, Ursel
 
- Further lecturer(s)
- Kunze, Martina; Westermann, Silvia; N.N.