Key Qualifications: Understanding, Evaluating and Using Texts and Media Products in Nursing Care

Faculty

Faculty of Business Management and Social Sciences

Version

Version 1 of 01.08.2023.

Module identifier

22B1491

Module level

Bachelor

Language of instruction

German

ECTS credit points and grading

5.0

Module frequency

only winterterm

Duration

1 semester

 

 

Overall workload

The total workload for the module is 150 hours (see also "ECTS credit points and grading").

Teaching and learning methods
Lecturer based learning
Hours of workloadType of teachingMedia implementationConcretization
10LecturePresence-
10Learning in groups / Coaching of groupsPresence-
10SeminarPresence-
Lecturer independent learning
Hours of workloadType of teachingMedia implementationConcretization
38Study of literature-
30Exam preparation-
10Work in small groups-
42Other-
Graded examination
  • Oral presentation, with written elaboration or
  • Homework / Assignment or
  • Presentation
Literature

Behrens, Johann/Langer, Gero (2010a): Evidence-based Nursing and Caring. Methoden und Ethik der Pflegepraxis und Versorgungsforschung. Bern: Huber 

Behrens, Johann (2011): Evidence based Nursing. In: Schaeffer, Doris/Wingenfeld, Klaus (Hrsg.) (2011): Handbuch Pflegewissenschaft. Weinheim / München: Juventa. S. 151–164

Ertl-Schmuck, R. Unger, A., Mibs, M., Lang, C.: (2014): Wissenschaftliches Arbeiten in Gesundheit und Pflege. Tübingen, Basel:  utb

Frank, N. u. Stary, J. (2006): Die Technik wissenschaftlichen Arbeitens. 12. Auflage. Paderborn: Schöningh

Hartmann, M. (2005): Kompetent und erfolgreich im Beruf. Wichtige Schlüsselqualifikationen, die jeder braucht. Weinheim. Beltz Verlag

Kruse, O. (2007) keine Angst vorm leeren Blatt. 12. Auflage. Frankfurt: Campus

Messer, M. (2013): Shared-decision-making – Kein Thema für Pflege? Pflegewissenschaft 05/13. DOI 10.3936/1212

Messer, M. (2018): Patientenpartizipation aus Sicht der Pflege. Eine Analyse der häuslichen Versorgung von Menschen mit Multimorbidität. Weinheim, Basel: Beltz/Juventa

Panfil, E. M. (2017): Wissenschaftliches Arbeiten in der Pflege. Lehr- und Arbeitsbuch für Pflegende. Bern: Hogrefe

Steckelberg A. (2016): Evidenzbasierte Gesundheitsinformationen und Decision Coaching: Neue Rolle für die Pflege. Pflege. 2016 Sep;29(5): 225-226

Stickel-Wolf, C. u. Wolf, J. (2006): Wissenschaftliches Arbeiten und Lerntechniken. 4. Auflage. Wiesbaden: Gabler

Storch, M. (2007): Selbstmanagement – ressourcenorientiert. Grundlagen und Trainingsmanual für die Arbeit mit dem Zürcher Ressourcen Modell (ZRM). Bern: Huber Verlag

Theisen, M. R. (2008): Wissenschaftliches Arbeiten: Technik – Methodik – Form. 14. Auflage. Vahlen 

Podcast ÜG 005 Pflegewissenschaft, Pflegeforschung und Praxis. URL: uebergabe.de/podcast/ug005/ (30.03.20)
„VPU-Leitfaden zur Implementierung von Pflegefachpersonen mit Bachelorabschluss im Krankenhaus“ URL: www.vpuonline.de/publikationen/leitfaden-pflegefachpersonal/ (30.03.22).

Podcast ÜG 002 Akademisierung in der Pflege. Ausbildung und Professionalisierung. URL: uebergabe.de/podcast/ug002/ (30.03.22)

Applicability in study programs

  • Nursing (dual programme)
    • Nursing (dual programme), B.Sc. (01.09.2023)

    Person responsible for the module
    • Kühme, Benjamin
    Teachers
    • Hotze, Elke
    • Böggemann, Marlies
    • Roling, Maren Doris Heike
    • Seeling, Stefanie
    • Mazzola, Rosa
    • Kühme, Benjamin