Quality Management for Allied Health Professions - Occupational Therapy

Faculty

Faculty of Business Management and Social Sciences

Version

Version 1 of 02.07.2025.

Module identifier

22B1092

Module level

Bachelor

Language of instruction

German

ECTS credit points and grading

5.0

Module frequency

only winter term

Duration

1 semester

 

 

Overall workload

The total workload for the module is 150 hours (see also "ECTS credit points and grading").

Teaching and learning methods
Lecturer based learning
Workload hoursType of teachingMedia implementationConcretization
30LecturePresence-
15SeminarPresence-
15Learning in groups / Coaching of groupsPresence-
Lecturer independent learning
Workload hoursType of teachingMedia implementationConcretization
45Preparation/follow-up for course work-
30Presentation preparation-
15Work in small groups-
Graded examination
  • Homework / Assignment or
  • Oral presentation, with written elaboration or
  • Project Report, medial
Ungraded exam
  • Regular participation
Literature

  • Sens B, Pietsch B, Fischer B, Hardt D, Kahla-Witsch HA, von Friedrichs V, Nothacker M, Schneider K, Paschen U, Rath S, Rode S, Schrappe M. Begriffe und Konzepte des Qualitätsmanagements – 4. Auflage. GMS Med Inform Biom Epidemiol. 2018;14(1):Doc04. DOI: 10.3205/mibe000182
  • Paschen, U. (2016). Qualitätsmanagement in der Gesundheitsversorgung nach DIN EN ISO 9001 und DIN EN 15224: Normentext, Erläuterungen, Ergänzungen, Musterformulare. Beuth Verlag.
  • Hensen, P. (2022). Qualitätsmanagement im Gesundheitswesen. Grundlagen für Studium und Praxis. 3.Auflage. Springer Fachmedien Wiesbaden.
  • Welz-Spiegel, C. (2017). Qualitätsmanagement in Rehabilitationseinrichtungen: Ein Praxisleitfaden zur Umsetzung der Richtlinien der BAR und DIN EN ISO 9001: 2015. Kohlhammer Verlag.
  • Ossendorf, A., & Nickel, G. J. (2019). Qualitätsmanagement in Physiotherapiepraxen. physioscience, 15(02), 63-72.
  • Betz, B. (2014). Praxis-Management für Physiotherapeuten, Ergotherapeuten und Logopäden. Springer Berlin Heidelberg.
  • Weltverband der Ergotherapeutinnen und Ergotherapeuten. (2020). Quality Evaluation Strategy Tool: Ein grundlegender Leitfaden für die Verwendung von Qualitätsindikatoren in der Ergotherapie. Genf, Schweiz: Autor.

Applicability in study programs

  • Occupational Therapy, Physiotherapy (dual programme)
    • Occupational Therapy, Physiotherapy (dual programme)

    Person responsible for the module
    • Brinkmann, Sabine
    Teachers
    • Brinkmann, Sabine