Learning in Practice 2/Nursing Counselling
- Faculty
- Faculty of Business Management and Social Sciences 
- Version
- Version 2 of 11.08.2025. 
- Module identifier
- 22B0513 
- Module level
- Bachelor 
- Language of instruction
- German 
- ECTS credit points and grading
- 5.0 
- Module frequency
- only winter term 
- Duration
- 1 semester 
- Overall workload
- The total workload for the module is 150 hours (see also "ECTS credit points and grading"). 
- Teaching and learning methods
- Lecturer based learning - Workload hours - Type of teaching - Media implementation - Concretization - 10 - Seminar - Presence - - - 10 - Other - Presence or online - - - 10 - Practical project - - - Lecturer independent learning - Workload hours - Type of teaching - Media implementation - Concretization - 80 - Other - - - 20 - Exam preparation - - - 12 - Study of literature - - - 8 - Work in small groups - - 
- Ungraded exam
- Presentation or
- Placement Report, written
 
- Literature
- Adler, G. (2013): Die Selbsthilfe des Patienten stärken. Patienteninformationsmaterial für Anleitungs- und Beratungsprozesse in der Pflege. In: PADUA 8 (1) S.55-57 - Bachmair, S., Faber, J., Henning, C., Kolb, R., Willig, W. (2011). Beraten will gelernt sein. Ein Übungsbuch für Anfänger und Fortgeschrittene. 10. unveränd. Aufl. Weinheim, Basel: Beltz Verlag. - Büker, C. (2015). Pflegende Angehörige stärken. Information, Schulung und Beratung als Aufgaben professioneller Pflege. 2. überarb. Aufl. Stuttgart, Kohl-hammer - Hohn, Jessica (2015): Theaterpadagogik. Grundlagen, Zielgruppen, Übungen. Leipzig: Henschel - Hüper, C., Hellige, B. (2012). Kooperative Pflegeberatung und Beratungsqualität. Frankfurt/ Main: Mabuse Verlag - Johnstone, Keith (2018): Improvisation und Theater. 14. Auflage. Berlin: Alexander - Koch-Straube, U. (2008). Beratung in der Pflege. 2. überarb. Aufl., Bern, Göttingen, Toronto, Seattle: Hans Huber Verlag. - Kocks, A., Abt-Zegelin, A. (2013): Bildmaterial für pflegebezogene Patienten- und Familienedukation PADUA 8(5), S.244-247 - Kocks, A., Segmüller, T. (2012). „Wittener Werkzeuge“ Ein Double Care Beratungsansatz für die Pflege. PADUA, 7(2), 24-26 - London, F. (2010). Informieren, Schulen, Beraten. Praxishandbuch zur pflegebezogenen Patientenedukation. 2. Aufl. Bern: Hans Huber 
- Applicability in study programs
- Nursing (dual programme)
- Nursing (dual programme), B.Sc. (01.09.2023)
 
- Person responsible for the module
- Hotze, Elke
 
- Teachers
- Hotze, Elke
- Mazzola, Rosa
- Roling, Maren Doris Heike
- Kühme, Benjamin