Communication Research and the Media System

Faculty

Institute of Communication

Version

Version 12.0 of 12/16/2022

Code of Module

74M0010

Modulename (german)

Kommunikationsforschung und Mediensystem

Study Programmes

Kommunikation und Management (M.A.)

Level of Module

4

Mission Statement

The module provides basic knowledge of communication science (communicator research, media content research, reception research, media research, media effects research) as well as an overview of the German media system in a compact lecture format. It is thus intended to facilitate everyone's entry into the Master's program "Communication & Management" in the very basic areas mentioned.

Responsible of the Module

Harden, Lars

Lecturer(s)
  • Baum, Achim
  • Harden, Lars
  • Schütte, Dagmar
Credits

5

Concept of Study and Teaching
Workload Dozentengebunden
Std. WorkloadLehrtyp
30Vorlesungen
30Vorlesungen
Workload Dozentenungebunden
Std. WorkloadLehrtyp
30Veranstaltungsvor-/-nachbereitung
60Literaturstudium
Recommended Reading

AGF Fernsehforschung (Hrsg.) (2008). AGF Fernsehzuschauerforschung in Deutschland. Frankfurt am Main.Akademie der Wissenschaften zu Göttingen (Hrsg.). (2020). Digitalisierung. Privatheit und öffentlicher Raum. Göttingen: doi.org/10.17875/gup2020-1259Altendorfer, Otto (2004): Mediensystem der Bundesrepublik Deutschland. 2 Bänder. Konstanz: UVK.Altmeppen, Klaus-Dieter (Hrsg.) (1996). Ökonomie der Medien und des Mediensystems. Grundlagen, Ergebnisse und Perspektiven medienökonomischer Forschung. Opladen: Westdeutscher Verlag.Beck, K. (2020). Kommunikationswissenschaft. Konstanz: UVK.Beck, K. (2018). Das Mediensystem Deutschlands - Strukturen, Märkte, Regulierung. Wiesbaden: Springer VS. Bonfadelli, H. (2002). Medieninhaltsforschung. Konstanz: UVK.Burkart, Roland/Hömberg, Walter (Hrsg.) (2004): Kommunikationstheorien. Ein Textbuch zur Einführung. 3., überarb. und erw. Auflage. Wien: Braumüller.DGPuK (Hrsg.) (2008): Kommunikation und Medien in der Gesellschaft. Selbstverständnispapier der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft. Donsbach, W. (1987). Journalismusforschung in der Bundesrepublik: Offene Fragen trotz „Forschungsboom“. In: Wilke, J (Hrsg.) Zwischenbilanz der Journalistenausbildung. München: Ölschläger.Frey-Vor, G., Siegert, G. & Stiehler, H.-J. (2008). Mediaforschung. Konstanz: UVK Verlagsgesellschaft. Fröhlich, R. (2005). Berufsrollen und Berufsfelder in Bentele, G., Fröhlich, R., Szyska, P. (Hrsg.) Handbuch der Public Relations. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.Krallmann, Dieter/Ziemann, Andreas (2001): Grundkurs Kommunikationswissenschaft. München: Fink. Kroeber-Riel, W., Weinberg, P. & Gröppel-Klein, A. (2009). Konsumentenverhalten. München: Vahlen.Meier, K. (2007). Journalistik. Konstanz: UVK Verlagsgesellschaft.Meyn, H. (2012): Massenmedien in Deutschland.Pürer, H. (2014). Publizistik und Kommunikationswissenschaft - Ein Handbuch. Konstanz: UVK Verlagsgesellschaft.Puppis, Manuel (2007): Einführung in die Medienpolitik. Konstanz: UVK.Schenk, M. (2007). Medienwirkungsforschung. Tübingen: Mohr Siebeck.Schulz, W. (1976). Die Konstruktion von Realität in den Nachrichtenmedien : Analyse der aktuellen Berichterstattung. Freiburg: Alber. Schützeichel, Rainer (2004): Soziologische Kommunikationstheorien. Konstanz: UVK.Schweiger, W. (2007). Theorie der Mediennutzung. Wiesbaden: VS-Verlag für Sozialwissenschaften.Weischenberg, S., Malik, M. & Scholl, A. (2006). Die Souffleure der Mediengesellschaft. Konstanz: UVK Verlagsgesellschaft.

Graded Exam
  • Two-Hour Written Examination
  • Homework / Assignment
  • Viva Voce
  • Oral Presentation / Seminar Paper
Ungraded Exam

Work samples, written

Examination Requirements
Duration

1 Term

Module Frequency

Only Winter Term

Language of Instruction

German