Specialisation: Field Project for Pedagogical Practice

Faculty

Faculty of Management, Culture and Technology

Version

Version 1 of 21.05.2024.

Module identifier

73B0163

Module level

Bachelor

Language of instruction

German

ECTS credit points and grading

5.0

Module frequency

only winter term

Duration

1 semester

 

 

Overall workload

The total workload for the module is 150 hours (see also "ECTS credit points and grading").

Teaching and learning methods
Lecturer based learning
Workload hoursType of teachingMedia implementationConcretization
8OtherPresence-
30SeminarPresence-
8Practical projectPresence or online-
Lecturer independent learning
Workload hoursType of teachingMedia implementationConcretization
20Exam preparation-
30Exam preparation-
50Creation of examinations-
4Preparation/follow-up for course work-
Graded examination
  • Homework / Assignment
Ungraded exam
  • Demonstration lesson and Regular participation and Demonstration lesson
Literature

  • ANKLAM, Sandra/MEYER, Verena/REYER, Thomas (2018): Didaktik und Methodik in der Theaterpädagogik – Szenisch-Systemisch: Eine Frage der Haltung!? Kallmeyer in Verbindung mit Klett; Friedrich Verlag: Seelze.
  • BRECHT, Bertolt (1939): Haltung des Probenleiters (bei induktivem Vorgehen). In: BRECHT, Bertolt (1990): Gesammelte Werke Band 15 – Schriften zum Theater (Werkausgabe edition suhrkamp/Gesammelte Werke in 20 Bänden). Suhrkamp Verlag: Frankfurt a.M.
  • GUERRERO, Chantal (1999): George Tabori im Spiegel der deutschsprachigen Kritik. Teiresias Verlag: Köln.
  • HENTSCHEL, Ulrike (2016): Theater lehren – Theater lernen – Theater probieren, Überlegungen zu einer praxeologischen Didaktik der Theaterpädagogik. In: HENTSCHEL, Ulrike (Hg.)(2016): Theater lehren – Didaktik probieren. Schibri Verlag: Strasburg. S. 202-236.
  • HERDEMERTEN, Frank (1998): Leitung und Selbststeuerung der Spielgruppe – ein dialogisches Prinzip. In: LIPPERT, Elinor (Hg.)(1998): theater spielen. C.C.Buchners Verlag: Bamberg.
  • HIPPE, Lorenz (2011): Und was kommt jetzt? Szenisches Schreiben in der theaterpädagogischen Praxis. Deutscher Theaterverlag: Weinheim.
  • HOFFMANN, Christel (1999): Die Kunst des Spielleiters. In: HOFFMANN, Christel/ISRAEL, Annett (Hg.)(1999): Theater spielen mit Kindern und Jugendlichen. Juventa Verlag: Weinheim und München. S. 11-32.
  • HÖHN, Jessica (2018): Theaterpädagogik – Grundlagen, Zielgruppen, Übungen (2. aktualisierte Aufl.). Henschel Verlag: Leipzig.
  • HRUSCHKA, Ole (2013): Über alte und neue Rollen der Spielleitung (Editorial). In: ZEITSCHRIFT FÜR THEATERPÄDAGOGIK/Korrespondenzen (4/2013): Thema Regie und Spielleitung (Heft 62, 29. Jahrgang). S. 3-6. (08.01.2020 - www.archiv-datp.de/downloads/zft_62.pdf)
  • HRUSCHKA, Ole (2016): Theater machen – Eine Einführung in die theaterpädagogische Praxis. Wilhelm Fink UTB: Paderborn.
  • JOHNSTONE, Keith (1979/2002): Improvisation und Theater – Die Kunst, spontan und kreativ zu agieren (6. Aufl.). Alexander Verlag: Berlin.
  • KOCH, Gerd (1979): Lernen mit Bert Brecht – Bertolt Brechts politisch-kulturelle Pädagogik (Die Arbeit wurde unter dem Titel Bertolt Brechts politisch-kulturelle Pädagogik als Dissertation eingereicht). Verlag ASSOCIATION: Hamburg.
  • KÖHLER, Norma (2009): Spielleitungskompetenzen. In: KÖHLER, Norma (2009): Biografische Theaterarbeit zwischen kollektiver und individueller Darstellung – Ein theaterpädagogisches Modell. kopaed: München.
  • KUP, Johannes (2016): Von der Bildung einer Haltung – Für eine reflexive Didaktik des Schulfachs Theater. In: HENTSCHEL, Ulrike (Hg.)(2016): Theater lehren – Didaktik probieren. Schibri Verlag: Strasburg. S. 193-201.
  • MEYER, Jörg (2003): Eintrag Spielleitung. In: KOCH, Gerd/STREISAND, Marianne (Hg.)(2003): Wörterbuch der Theaterpädagogik. Schibri Verlag: Milow. (11.12.2019 – www.archiv-datp.de/worterbuch-spielleitung/)
  • NICKEL, Hans-Wolfgang (2004): Spielleiter und Spieler beim Theatermachen. In: WESTPHAL, Kristin (Hg.)(2004): Lernen als Ereignis – Zugänge zu einem theaterpädagogischen Konzept. Schneider Verlag Hohengehren: Baltmansweiler. S. 265-284.
  • PLATH, Maike (2017): Befreit euch! Anleitung zur kleinen Bildungsrevolution. BoD Books on Demand: Norderstet.
  • RADERMACHER, Norbert (1989): Zur Rolle des Spielleiters im Amateurtheater. In: RADERMACHER, Norbert (Hg.)(2014): Theater mit allen – Konzepte, Methoden, Praxisbesispiele. Schibri Verlag: Berlin, Milow, Strasburg.
  • SCHELLER, Ingo (1998): Spielleiterhaltungen. In: SCHELLER, Ingo (1998): Szenisches Spiel – Handbuch für die pädagogische Praxis. Cornelsen Verlag: Berlin.
  • STEINWEG, Reiner/HEIDEFUβ, Wolfgang/PETSCH, Peter (1986): Der Spielleiter als Mitspieler. In: STEINWEG, Reiner/HEIDEFUβ, Wolfgang/PETSCH, Peter (1986): Weil wir ohne Waffen sind – Ein theaterpädagogisches Forschungsprojekt zur Politischen Bildung – Nach einem Vorschlag von Bertolt Brecht. Brandes & Apsel Verlag: Frankfurt.
  • ULRICH, Ursula (2013): Aspekte einer theaterpädagogischen Grundhaltung. In: FELDER, Marcel/KRAMER-LANGER, Mathis/LILLE, Roger/ULRICH, Ursula (Hg.)(2013): Studienbuch Theaterpädagogik – Grundlagen und Anregungen. Publikationsstelle an der Pädagogischen Hochschule Zürich (PH Zürich): Zürich. S. 192-206.
  • VOGT, Annika (2016): Was geht hier eigentlich vor? Koordinaten einer Didaktik der Spielleitung. In: HENTSCHEL, Ulrike (Hg.)(2016): Theater lehren – Didaktik probieren. Schibri Verlag: Strasburg. S. 132-148.
  • WAGNER, Betty Jane (1998): Das Leben erfassen und gestalten – Darstellendes Spiel im pädagogischen Raum mit Dorothy Heathcote. Verlag die Blaue Eule: Essen.
  • WEINTZ, Jürgen (1998): Folgerungen für die Spielleitungspraxis. In: WEINTZ, Jürgen (1998): Theaterpädagogik und Schauspielkunst – Ästhetische und psychosoziale Erfahrung durch Rollenarbeit. AFRA-Verlag: Butzbach-Griedel.
  • WIESE, Hans-Joachim (2005): Bausteine für eine Theorie der theatralen Erfahrung – Gegenwärtigkeit, Oberfläche und Exterritorialität (Lingener Beiträge zur Theaterpädagogik – Band II). Schibri: Milow.
  • WIESE, Hans-Joachim/GÜNTHER, Michaela/RUPING, Bernd (2006): Theatrales Lernen als philosophische Praxis in Schule und Freizeit  (Lingener Beiträge zur Theaterpädagogik – Band I). Schibri: Milow.
  • WRENTSCHUR, Michael/ROTH, Siglinde (2004): Theater-Pädagogische Haltungen: ein versöhnlicher Widerspruch? In: KOCH, Gerd/ROTH, Sieglinde/VAβEN, Florian/WRENTSCHUR, Michael (Hg.)(2004): Theaterarbeit in sozialen Feldern – Ein einführendes Handbuch. Brandes & Apsel: Frankfurt a.M.

Applicability in study programs

  • Theatre Pedagogy
    • Theatre Pedagogy B.A. (01.09.2024)

    Person responsible for the module
    • Bonczek, Frank
    Teachers
    • Bonczek, Frank
    • Meyer, Jörg
    • Renvert, Eva-Maria Antonia
    • Häring, Benjamin