Human Resource Management and Competence Management

Faculty

Faculty of Business Management and Social Sciences

Version

Version 1 of 19.12.2024.

Module identifier

22M1146

Module level

Master

Language of instruction

German

ECTS credit points and grading

5.0

Module frequency

only summer term

Duration

1 semester

 

 

Overall workload

The total workload for the module is 150 hours (see also "ECTS credit points and grading").

Teaching and learning methods
Lecturer based learning
Workload hoursType of teachingMedia implementationConcretization
30LecturePresence-
10Learning in groups / Coaching of groupsPresence-
12PracticePresence-
8ExaminationPresence-
Lecturer independent learning
Workload hoursType of teachingMedia implementationConcretization
26Preparation/follow-up for course work-
28Creation of examinations-
16Work in small groups-
20Study of literature-
Graded examination
  • Written examination or
  • Portfolio exam or
  • Portfolio exam
Literature

Jeweils in aktueller Auflage:

Benien, K.: Schwierige Gespräche führen : Modelle für Beratungs-, Kritik- und Konfliktgespräche im Berufsalltag. Rororo.

Kumpf, L.; Schinnenburg, H.; Büscher, A.: Erfahrungen ausländischer Pflegekräfte in Deutschland – Implikationen für die Pflegepraxis und Personalentwicklung. Pflegewissenschaft, Ausgabe 11/12, S. 608-614.

Müller-Vorbrüggen, M.; Radel, J.: Handbuch Personalentwicklung. 4. Aufl., Schäffer Poeschel.

Sauter, W.; Staudt, A.-K.: Strategisches Kompetenzmanagement 2.0. SpringerGabler

Schinnenburg, H.; Böhmer, N. (2018): Gender-sensitives Talentmanagement: Eine kritische Bestandsaufnahme. Wirtschaftspsychologie, (20)3, Sonderheft Talentmanagement, S. 43-50.

Schinnenburg, H.; Walk, M. (2018): How close is too close? Journal of Nonprofit Education and Leadership. Vol. 8, No. 1, pp. 100–106. doi.org/10.18666/JNEL-2018-V8-I1-8401

Schlüter, J.; Schinnenburg, H.; Büscher, A. (2021): Herausforderungen in der Zusammenarbeit zwischen deutschen Pflegekräften und ausländischen Ärzten/innen. Eine qualitative Studie aus der Perspektive der Pflege. Pflegewissenschaft, 5/21, S. 322-327.

Aktuelle Artikel werden in der Veranstaltung ergänzt.

Applicability in study programs

  • Management for Health Services, M.A.
    • Management for Health Services, M.A.

    Person responsible for the module
    • Schinnenburg, Heike
    Teachers
    • Schinnenburg, Heike