Evidence-based Practice: Diagnostics - Evaluation - Documentation - Process Control Physiotherapy
- Faculty
- Faculty of Business Management and Social Sciences 
- Version
- Version 1 of 03.07.2025. 
- Module identifier
- 22B1666 
- Module level
- Bachelor 
- Language of instruction
- German 
- ECTS credit points and grading
- 5.0 
- Module frequency
- only winter term 
- Duration
- 1 semester 
- Overall workload
- The total workload for the module is 150 hours (see also "ECTS credit points and grading"). 
- Teaching and learning methods
- Lecturer based learning - Workload hours - Type of teaching - Media implementation - Concretization - 60 - Lecture - Presence - - - Lecturer independent learning - Workload hours - Type of teaching - Media implementation - Concretization - 90 - Preparation/follow-up for course work - - 
- Graded examination
- Homework / Assignment or
- Oral presentation, with written elaboration or
- Written examination
 
- Literature
- AGREE Next Steps Consortium (2017). The AGREE II Instrument [Electronic version]. Letzter Zugriff 09.01.2023 von http://www.agreetrust.org. Borgetto, B., Tomlin, G. S., Max, S., Brinkmann, M., Spitzer, L., & Pfingsten, A. (2019). Evidenz in der Gesundheitsversorgung: Die Forschungspyramide. In Gesundheitswissenschaften (pp. 643- 654). Springer, Berlin, Heidelberg. Borgetto , B. (2009). Evidenzbasierte Praxis. In: Borgetto , B. & Siegel, A. Gesellschaftliche Rahmenbedingungen der Ergotherapie, Logopädie und Physiotherapie. Bern: Huber, 176-208. Browman GP, Burgers JS, Cluzeau F, Feder G, Fervers B, Graham ID, Grimshaw J, Hanna S,Littlejohns P, Makarski J, Zitzelsberger L for the AGREE Next Steps Consortium (2010) AGREE II:Advancing guideline development, reporting and evaluation in healthcare. Can Med Assoc J. 182:E839-842; doi:10.1503/090449. Bundesärztekammer (BÄK), Kassenärztliche Bundesvereinigung (KBV), Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF), (2017). Programm für Nationale Versorgungs Leitlinien – Methodenreport, 5. Auflage. Version 1. Letzter Zugriff 09.01.2023 von www.leitlinien.de/methodik. DELBI: Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften e.V. (AWMF), Ärztliches Zentrum für Qualität in der Medizin (ÄZQ) (2008). Deutsches Instrument zur methodischen Leitlinien-Bewertung (DELBI) – Fassung 2005/2006 + Domäne 8. Letzter Zugriff 09.01.2023 von https://www.leitlinien.de/hintergrund/leitliniengrundlagen#delbi. Domholdt, E. (2005). Rehabilitation research : principles and applications. St. Louis, Mo.: Elsevier Saunders. Erickson, M.; McKnight, R.; Utzman, R. (2008): Physical Therapy Documentation. SLACK Incorporated. Harms, M. (2005): Ein System für alle Fälle. In: physiopraxis, 10, S. 50-53. Grading of Recommendations, Assessment, Development and Evaluation (GRADE) Working Group 2013; GRADE Handbook – Handbook for grading the quality of evidence and the strength of recommendations using the GRADE approach. Updated October 2013. Hamilton. Letzter Zugriff 09.1.2023 von https://gdt.gradepro.org/app/handbook/handbook.html. Greenhalgh, T. (2015). Einführung in die Evidence-based Medicine. 3. Aufl., Hans Huber, Bern. 
 Grötzbach, H. (2018). Evidenzbasierte Praxis als Grundlage sprachtherapeutischer Entscheidungen. Sprache, Stimme, Gehör 42(03): 133-139
 Haring, R. u. Siegmüller, J. (2018). Evidenzbasierte Praxis in den Gesundheitsberufen. Springer, Berlin.
 Herbert, R., Jamtvedt, G., Hagen, K. B., & Elkins, M. (2022). Practical evidence-based physiotherapy. Amsterdam: Elsevier. Huguet, A., Hayden, J. A., Stinson, J., McGrath, P. J., Chambers, C. T., Tougas, M. E., & Wozney, L. (2013). Judging the quality of evidence in reviews of prognostic factor research: adapting the GRADE framework. Syst Rev, 2, 71. doi:10.1186/2046-4053-2-71
 Hulley, S. B., Cummings, S. R., & Browner, W. S. (2015). Designing Clinical Research. Retrieved from http://public.ebookcentral.proquest.com/choice/publicfullrecord.aspx?p=3418482. Leiner, F. (2003): Medizinische Dokumentation. 4. Auflage, Stuttgart: Schattauer GmbH. Mangold S, (2013) Evidenzbasiertes Arbeit in der Physio- und Ergotherapie 2. Auflage, Springer Verlag Berlin 2013. Sackett, D.L. (2000): Evidence-based medicine : how to practice and teach EBM. Edinburgh [u.a.]: Churchill Livingstone Weinhold, W. (2008): EDV-gestützte modularisierte Assessment-geleitete Therapiedokumentation: „emat“. In: pt_Zeitschrift für Physiotherapeuten, 2 (60), S. 160-170. YedikardachianD. (2015): Dokumentation in der Physiotherapie. Saarbrücken, AV Akademikerverlag;
- Applicability in study programs
- Occupational Therapy, Physiotherapy (dual programme)
- Occupational Therapy, Physiotherapy (dual programme)
 
- Person responsible for the module
- Lüning, Eva
 
- Teachers
- Lüning, Eva