Domain of Physiotherapy
- Faculty
- Faculty of Business Management and Social Sciences 
- Version
- Version 1 of 03.07.2025. 
- Module identifier
- 22B1099 
- Module level
- Bachelor 
- Language of instruction
- German 
- ECTS credit points and grading
- 5.0 
- Module frequency
- only winter term 
- Duration
- 1 semester 
- Overall workload
- The total workload for the module is 150 hours (see also "ECTS credit points and grading"). 
- Teaching and learning methods
- Lecturer based learning - Workload hours - Type of teaching - Media implementation - Concretization - 30 - Lecture - Presence - - - 20 - Seminar - Presence - - - 10 - Learning in groups / Coaching of groups - Presence - - - Lecturer independent learning - Workload hours - Type of teaching - Media implementation - Concretization - 30 - Preparation/follow-up for course work - - - 25 - Exam preparation - - - 25 - Creation of examinations - - - 10 - Work in small groups - - 
- Graded examination
- Portfolio exam or
- Oral presentation, with written elaboration or
- Written examination
 
- Literature
- Bollert, G. (2009a): Bezugswissenschaften der Physiotherapie: Medizin und Sportwissenschaften. In: physioscience 5, S. 76–85 - Bollert G et al. (2009b): Bezugswissenschaften der Physiotherapie: Pädagogik und Psychologie. In: physioscience 5, S. 124–132 - Bollert G et al. (2009c): Bezugswissenschaften der Physiotherapie: Soziologie und Gesundheitswissenschaften/ Public Health. In: physioscience 5, S.174– 183 - Cott, C.A.; Finch, E. et al. (1995): The movement continuum theory for physiotherapy. In. Physiotherapy Canada 47, S. 87-95 - Egger Josef W. ; das biopsychosoziale Krankheitsmodell; Psychologische Medizin, 16. Jahrgang Nr. 2 - Hislop, H.J. (1975): The Not-So Impossible Dream. In: Physical Therapy 55, S. 1069-1080 - Hüter-Becker, A. (1997): Ein neues Denkmodell für die Physiotherapie. In: Krankengymnastik 49 (4); s. 565-569 - Hüter-Becker, A.; Dölken, M. (Hrsg.) (2004): Beruf, Recht, wissenschaftliches Arbeiten. 1. Auflage, Stuttgart: Thieme Verlag - Großkopf, V.; Klein, H. (2007): Recht in Medizin und Pflege. 3. Auflage, Ballingen: Spitta Verlag - Probst, A. (2004): Denkmodelle: Basis für die Professionalisierung. Mehr als graue Theorie. In: physiopraxis 2, S. 3-6 - Probst, A. (2007): Modell der menschlichen Bewegung in der Physiotherapie. In: physioscience 3, S. 131-135 - Probst, A.; Haarer- Becker, R. (2008): Modell der menschlichen Bewegung. Physiotherapie fundieren. In: physiopraxis 2, S. 28-31 - Raps W. und Melzer W. (2007): Gesetz über die Berufe in der Physiotherapie (Masseur- und Physiotherapeutenges... MPhG), Reha-Verlag, Remagen - Roberts, P. (1994): Theoretical Models of Physiotherapy. In: Physiotherapy (80) 6, S. 361-366 - Scheel K. (2012), Modelle und Praxiskonzepte in der Physiotherapie, LIT Verlag - Vonderen van A. (2005), Mehrdimensionales Belastungs-Belastbarkeits-Modell: Ein konzeptuelles Modell für die Physiotherapie; manuelle Therapie 2005; 9:230-236; Thieme - Willimczik K et al. (2009): Bezugswissenschaften der Physiotherapie: Philosophie - Mutter aller Wissenschaften. In: physioscience 5, S. 27–33 - Zietz, D. (2004): ICF Teile als ganzes sehen, physiopraxis 4/04 
- Applicability in study programs
- Occupational Therapy, Physiotherapy (dual programme)
- Occupational Therapy, Physiotherapy (dual programme)
 
- Person responsible for the module
- Lüning, Eva
 
- Teachers
- Lüning, Eva
 
- Further lecturer(s)
- Lehrende der Berufsfachschule