Educative Processes - Occupational Therapy
- Faculty
- Faculty of Business Management and Social Sciences 
- Version
- Version 1 of 02.07.2025. 
- Module identifier
- 22B1087 
- Module level
- Bachelor 
- Language of instruction
- German 
- ECTS credit points and grading
- 5.0 
- Module frequency
- only winter term 
- Duration
- 1 semester 
- Overall workload
- The total workload for the module is 150 hours (see also "ECTS credit points and grading"). 
- Teaching and learning methods
- Lecturer based learning - Workload hours - Type of teaching - Media implementation - Concretization - 30 - Lecture - Presence - - - 15 - Seminar - Presence - - - 15 - Learning in groups / Coaching of groups - Presence - - - Lecturer independent learning - Workload hours - Type of teaching - Media implementation - Concretization - 30 - Work in small groups - - - 30 - Preparation/follow-up for course work - - - 30 - Creation of examinations - - 
- Graded examination
- Project Report, oral or
- Project Report, written
 
- Literature
- Ärztliches Zentrum für Qualität in der Medizin (ÄZQ) (2006). Manual Patienteninformation. Empfehlungen zur Erstellung evidenzbasierter Patienteninformationen. In: https://www.aezq.de/mdb/edocs/pdf/schriftenreihe/schriftenreihe25.pdf - Bertelsmann Stiftung (2019). Schlechte und gefährliche Gesundheitsinformationen. In: https://www.bertelsmann-stiftung.de/fileadmin/files/BSt/Publikationen/GrauePublikationen/VV_Analyse_Gefaehrliche_Gesundheitsinfos_final.pdf - DeCleene, K. E.; Ridgway, A. J.; Bednarski, J.; Breeden, L.; Mosier, G. G.; Sachs, D.; Stephenson, D. (2013). Therapists as Educators: the Importance of Client Education in Occupational Therapy. In: The Open Journal of Occupational Therapy, 1(4). o.S. - DISCERN-Online (2005). Das DISCERN-Instrument. In: http://discern.de/instrument.htm - Ebner, M.; Schön, S. (2013). L3T. Lehrbuch für Lernen und Lehren mit Technologien. Berlin: Epubli GmbH. - Edmüller, A.; Wilhelm, T. (2015). Moderation. Freiburg: Haufe-Lexware GmbH & Co. KG. - Hammer, S. (2013). Mein Patient macht nicht mit - was nun? Compliance als Schlüssel zum Therapieerfolg. Idstein: Schulz-Kirchner Verlag GmbH. - Klug Redman, B. (2009). Patientenedukation. Kurzlehrbuch für Pflege- und Gesundheitsberufe. Bern: Verlag Hans Huber, Hogrefe AG. - Kolip, P. (2019). Praxishandbuch. Qualitätsentwicklung und Evaluation in der Gesundheitsförderung. Weinheim: Beltz Juventa. - London, F. (2010). Informieren, Schulen, Beraten. Praxishandbuch zur pflegebezogenen Patientenedukation. Bern: Verlag Hans Huber. - Schaeffer, D.; Pelikan, J. M. (2017). Health Literacy. Forschungsstand und Perspektiven. Bern: Hogrefe. - Schaeffer, D.; Schmidt-Kaehler, S. (2012). Lehrbuch Patientenberatung. Bern: Verlag Hans Huber. - Schieron, M.; Büker, C.; Zeglin, A. (2021). Patientenedukation und Familienedukation in der Pflege. Bern: Hogrefe Verlag. - Seifert, J.W. (2017). Visualisieren, Präsentieren, Moderieren. Offenbach: GABAL Verlag GmbH. - Ströbl, V.; Küffner, R.; Müller, J.; Reusch, A.; Vogel, H.; Faller, H. (2009). Patientenschulung: Qualitätskriterien der Schulungsumsetzung. In: Rehabilitation, 48, 166-173. - Ströbl, V.; Küffner, R.; Reusch, A; Vogel, H.; Faller, H. (2007). Hinweise zur Erstellung eines Schulungsmanuals. In: https://www.zentrum-patientenschulung.de/manuale/manualerstellung/Leitfaden_Manualerstellung_Zentrum-Patientenschulung.pdf - Tolsdorf, M. (2010). Mit Broschüren gezielt informieren. In: https://patientenedukation.de/sites/default/files/downloads/LE_Patienten_schulen_und_beraten_Text-Tolsdorf.pdf 
- Applicability in study programs
- Occupational Therapy, Physiotherapy (dual programme)
- Occupational Therapy, Physiotherapy (dual programme)
 
- Person responsible for the module
- Berding, Jutta
 
- Teachers
- Berding, Jutta