Professionalization Issues in Occupational Therapy

Faculty

Faculty of Business Management and Social Sciences

Version

Version 1 of 04.07.2025.

Module identifier

22B1086

Module level

Bachelor

Language of instruction

German

ECTS credit points and grading

5.0

Module frequency

only summer term

Duration

1 semester

 

 

Overall workload

The total workload for the module is 150 hours (see also "ECTS credit points and grading").

Teaching and learning methods
Lecturer based learning
Workload hoursType of teachingMedia implementationConcretization
45LecturePresence-
15SeminarPresence-
Lecturer independent learning
Workload hoursType of teachingMedia implementationConcretization
45Preparation/follow-up for course work-
15Study of literature-
30Exam preparation-
Graded examination
  • Multiple choise written examination or
  • Written examination
Literature

Ethik:

  • Deutscher Verband der Ergotherapie (DVE) (2019).Kompetenzprofil Ergotherapie. In: dve.info/resources/pdf/ergotherapie/kompetenzprofil-ergotherapie/3633-2019-kompetenzprofil/file 
  • Deutscher Verband der Ergotherapie (DVE) (2020). Ethik in der Ergotherapie Handlungshilfe zur ethischen Situationseinschätzung im beruflichen Alltag. In: dve.info/resources/pdf/ergotherapie/3959-2020-ethik-einzelseiten-pdf-final/file 
  • Feiler, M. (2019). Professionelles und klinisches Reasoning in der Ergotherapie. Ein Leitfaden für reflektiertes Denken und Handeln. Stuttgart: Thieme Verlag. 
  • Gaidys, U.; Petersen-Ewert, C. (2018). Ethik in Pflege und Therapie: Grundlagen, Übungen, Wissenstransfer. Stadt. Kohlhammer.
  • Hack, B. M. (2003). Ethik in der Ergotherapie. Berling: Springer.
  • Higgs, J.; Jensen, G. M.; Loftus, S.; Christensen, N. (2018). Clinical reasoning in the health professions. 4. Auflage. München: Elsevier.
  • Klemme, B.; Siegmann, G. (2015). Clinical Reasoning: Therapeutische Denkprozesse lernen. 2. Aufl. Stuttgart, New York: Georg Thieme Verlag.
  • Matuschek, K. (2015). Wege aus dem Dilemma - Ethische Entscheidungsfindung. In: ergopraxis, 8(09). 26-29.
  • Riedel, A.; Lehmeyer, S. (2020). Ethik im Gesundheitswesen. Stadt. Springer Live References.
  • World Confederation for Physiotherapy (WCPT) (2015). Die Ethischen Prinzipien der WCPT - Deutsche Fassung. In: www.physio-deutschland.de/fileadmin/data/bund/Dateien_oeffentlich/Beruf_und_Bildung/Ehtik_WCPT_ger.pdf

Recht:

  • Ausbildungs- und Prüfungsverordnung für Ergotherapeutinnen und Ergotherapeuten (ErgTHAPrV) v. 02.08.1999 Gesetz über den Beruf der Ergotherapeutin und des Ergotherapeuten (Ergotherapeutengesetz-ErgThG)
  • Großkopf, V.; Klein, H. (2019). Recht in Medizin und Pflege. 5. überarbeitete und erweiterte Auflage. Ballingen: Spitta Verlag.
  • Mürbe M.; Stadler A. (2016). Berufs-, Gesetzes- und Staatsbürgerkunde: Kurzlehrbuch für Pflegeberufe. (12. Aufl.). München: Elsevier. 

Professionalisierungsthemen der Ergotherapie: 

  • Dick, M.; Marotzki, B.; Miek, H. (2016). Handbuch Professionsentwicklung. Stuttgart: UTB.
  • Pundt, J. (2006). Professionalisierung im Gesundheitswesen. Bern: Huber.

Applicability in study programs

  • Occupational Therapy, Physiotherapy (dual programme)
    • Occupational Therapy, Physiotherapy (dual programme)

    Person responsible for the module
    • Berding, Jutta
    Teachers
    • Unknown person
    • Schmidt, Karl-Michael
    • Berding, Jutta