Professional Communication in Occupational Therapy

Faculty

Faculty of Business Management and Social Sciences

Version

Version 1 of 29.07.2025.

Module identifier

22B1082

Module level

Bachelor

Language of instruction

German

ECTS credit points and grading

5.0

Module frequency

only winter term

Duration

1 semester

 

 

Overall workload

The total workload for the module is 150 hours (see also "ECTS credit points and grading").

Teaching and learning methods
Lecturer based learning
Workload hoursType of teachingMedia implementationConcretization
15LecturePresence-
30PracticePresence-
15Learning in groups / Coaching of groupsPresence-
Lecturer independent learning
Workload hoursType of teachingMedia implementationConcretization
40Preparation/follow-up for course work-
30Work in small groups-
20Exam preparation-
Graded examination
  • Written examination or
  • Portfolio exam or
  • Presentation
Literature

Argyle, M. (2013). Körpersprache und Kommunikation. Nonverbaler Ausdruck und soziale Interaktion. Paderborn: Junfermann. 

Bachmann, C.; Kiessling, C.; Härtl, A. & Haak, R. (2016). Kommunikation in Gesundheitsberufen – Ein europäischer Konsensus zu inter- und multiprofessionellen Ausbildungszielen in deutschsprachiger Übersetzung. GMS Journal for Medical Education, 33(2), 7-13. 

Bennett K. & Lyons Z. (2011). Communication skills in medical education: an integrated approach. Educ Res Perspect, 38(2), 45-56. 

Berding, J.; Weise, L. (2021). Kommunikation in der Ergotherapie. Unter der Lupe: Gegenstand, Merkmale und Kompetenzen. In: ergotherapie, 20-25. 

Berne, E. (1961). Transactional analysis in psychotherapy: A systematic individual and social psychiatry. New York: Grove Press. 

Büttner, C.; Quindel, R. (2013). Gesprächsführung und Beratung. Sicherheit und Kompetenz im Therapiegespräch. Berlin Heidelberg: Springer-Verlag. 

Cohn, R. C. (2018). Von der Psychoanalyse zur themenzentrierten Interaktion. Von der Behandlung einzelner zu einer Pädagogik für alle. 18. Auflage. Stuttgart: Klett-Cotta. 

Dehn-Hindenberg, A. (2008). Patientenbedürfnisse in der Physiotherapie, Ergotherapie und Logopädie. Idstein: Schulz-Kirchner Verlag GmbH. 

Dehn-Hindenberg, A. (2010). Gesundheitskommunikation im Therapieprozess. Idstein: Schulz-Kirchner Verlag. 

Gerber, M.; Kraft, E.; Bosshard, C. (2018). Interprofessionelle Zusammenarbeit aus Qualitätssicht. Schweizerische Ärztezeitung. 99(44), 1524–1529. 

Gührs, M.; Nowak, C. (2014). Das konstruktive Gespräch. Ein Leitfaden für Beratung, Unterricht und Mitarbeiterführung mit Konzepten der Transaktionsanalyse. 7. Auflage. Meezen: Verlag Christa Limmer.

Herter-Ehlers, U. (2021). Grundlagen der Kommunikation für Gesundheitsberufe. Leitfaden für Logopäden, Physiotherapeuten, Ergotherapeuten und Pflege. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH.

Hoos-Leistner, H. (2019). Kommunikation im Gesundheitswesen. Berlin Heidelberg: Springer-Verlag. 

Miller, W.R. & Rollnick, S. (2015). Motivierende Gesprächsführung. Motivational Interviewing: 3. Auflage des Standardwerks in Deutsch. Freiburg im Breisgau: Lambertus-Verlag. 

Packard, K.; Chehal, H.; Maio, A.; Doll, J.; Furze, J.; Huggett, K.; Jensen, G.; Jorgensen, D.; Wilken, M.; Qi, Y. (2012). Interprofessional Team Reasoning Framework as a Tool for Case Study Analysis with Health Professions Students: A Randomized Study. In: Journal of Research in Interprofessional Practice and Education (JRIPE), Vol. 2.3. 250-263.

Plate, M. (2015). Grundlagen der Kommunikation. Gespräche effektiv gestalten. 2., durchgesehene Auflage. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht GmbH & Co. KG. 

Rogers, C. (1983). Die klientenzentrierte Gesprächspsychotherapie. Client-Centered Therapy. 20. Auflage. Frankfurt: Fischer Taschenbuch Verlag. 

Rosenberg, M. (2016). Gewaltfreie Kommunikation. Eine Sprache des Lebens. 12. überarbeitete und erweiterte Auflage. Paderborn: Junfermann. 

Schulz von Thun, F. (2010). Miteinander Reden. Störungen und Klärungen. 48. Auflage. Reinbek: Rowohlt Taschenbuch Verlag GmbH. 

Tausch, R. & Tausch, A. (1990). Gesprächspsychotherapie. Göttingen Toronto Zürich: Hogrefe. 

Tewes, R. (2014). Einfach gesagt. Kommunikation für Physio- und Ergotherapeuten. Berlin Heidelberg: Springer-Verlag. 

Watzlawick, P.; Beavin, J.H. & Jackson, D.D. (2011). Menschliche Kommunikation. Formen, Störungen, Paradoxien. 12. Unveränderte Auflage. Bern: Verlag Hans Huber, Hogrefe AG. 

Weigl, T.; Mikutta, J. (2019). Motivierende Gesprächsführung. Eine Einführung. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH.

Applicability in study programs

  • Occupational Therapy, Physiotherapy (dual programme)
    • Occupational Therapy, Physiotherapy (dual programme)

    Person responsible for the module
    • Brinkmann, Sabine
    Teachers
    • Brinkmann, Sabine