Interdisciplinary Perspective on Health and Disease

Faculty

Faculty of Business Management and Social Sciences

Version

Version 1 of 29.07.2025.

Module identifier

22B1077

Module level

Bachelor

Language of instruction

German

ECTS credit points and grading

5.0

Module frequency

only winter term

Duration

1 semester

 

 

Overall workload

The total workload for the module is 150 hours (see also "ECTS credit points and grading").

Teaching and learning methods
Lecturer based learning
Workload hoursType of teachingMedia implementationConcretization
60LecturePresence-
Lecturer independent learning
Workload hoursType of teachingMedia implementationConcretization
40Preparation/follow-up for course work-
30Creation of examinations-
20Work in small groups-
Graded examination
  • Homework / Assignment or
  • Written examination
Literature

Gesundheitsförderung, Prävention, Rehabilitation

  • Bengel, J & Koch, U. (2002): Grundlagen der Rehabilitationswissenschaften, Springer, Berlin
  • Hurrelmann (2007): Lehrbuch Prävention und Gesundheitsförderung, Huber-Verlag, Bern (2007)
  • Hurrelmann, Klaus (Hrsg.) Handbuch Gesundheitswissenschaften, 4., vollst. überarb. Aufl. Weinheim [u.a.]: Juventa-Verl., (2006)

WHO-Gesundheitsmodell, Klassifikationen

Gesundheitspsychologie

  • Nübling, Muthny, Bengel (Hrsg.) (2006): Reha-Motivation und Behandlungserwartung. Hans Huber, Hogrefe. Bern
  • Faltermaier(2017): Gesundheitspsychologie. Kohlhammer
  • Brinkmann (2014): Angewandte Gesundheitspsychologie. Pearson.

Resilienz

  • Wustmann(2020): Resilienz. Widerstandsfähigkeit von Kindern in Tageseinrichtungen
    fördern. Beiträge zur Bildungsqualität. 8. Auflage. Düsseldorf: Cornelsen.
  • Fröhlich-Gildhoff, Rönnau-Böse (2015): Resilienz und Resilienzförderung über
    die Lebensspanne. Stuttgart: Kohlhammer

Hygiene

Präventionskonzepte Umsetzung

Applicability in study programs

  • Occupational Therapy, Physiotherapy (dual programme)
    • Occupational Therapy, Physiotherapy (dual programme)

    Person responsible for the module
    • Berding, Jutta
    Teachers
    • Kapitza, Camilla