Understand Nursing Research and Basics of Statistics
- Faculty
Faculty of Business Management and Social Sciences
- Version
Version 1 of 01.08.2023.
- Module identifier
22B0591
- Module level
Bachelor
- Language of instruction
German
- ECTS credit points and grading
5.0
- Module frequency
only winterterm
- Duration
1 semester
- Overall workload
The total workload for the module is 150 hours (see also "ECTS credit points and grading").
- Teaching and learning methods
Lecturer based learning Hours of workload Type of teaching Media implementation Concretization 24 Seminar Presence - 15 Learning in groups / Coaching of groups Presence - 6 Lecture Presence - Lecturer independent learning Hours of workload Type of teaching Media implementation Concretization 15 Work in small groups - 18 Creation of examinations - 42 Other - 30 Study of literature -
- Graded examination
- Written examination or
- Homework / Assignment or
- Portfolio exam
- Literature
Al-Jundi, A., Sakka, S. (2017). Critical Appraisal of Clinical Reserach. J Clin Diagn Res. 2017; 11(5): JE01-JE05, doi: 10.7860/JCDR/2017/26047.9942
Behrens, J. & Langer G. (2016). Evidence based Nursing and Caring 4. überarbeitete und ergänzte Aufl. Bern: Hogrefe
Blümle, A., Meerpohl, J.J., Wolff, R., Antes, G. (2009). Evidenzbasierte Medizin und systematische Übersichtsarbeiten. MKG-Chirug 2009, 2:86-92
Bortz, J./Döring, N. (2009). Forschungsmethoden und Evaluation für Human- und Sozialwissenschaftler. 4. überarb. Aufl. Berlin, Heidelberg: Springer
Friedrichs, J. (1998). Methoden empirischer Sozialforschung. 15. Aufl. Opladen: Westdeutscher Verlag
Kromrey, H. (2002). Empirische Sozialforschung. Opladen: Leske & Budrich
Langer, G. & Behrens, J. (2010). Handbuch Evidence based Nursing Bern: Huber
Lürken, T., Zwakhalen, S.M., Verbeek, H. (2019). Wissenschaft und Praxis: Gemeinsam für eine bessere Versorgung. Evidenzbasierte Innovationen in der ambulanten Pflege. PFLEGE Zeitschrift 5. 2019/72, S. 48-51.
Meyer, G. (2014). Klinische Pflegeforschung: Relevanz und Standortbestimmung. In: Schaeffer, D. &Wingenfeld, K. (2014). Handbuch Pflegewissenschaft. Weinhein, Basel: Belz Juventa
Ostermann, R., Wolf-Ostermann, K. (2005). Statistik in Sozialer Arbeit und Pflege. München, Oldenbourg
Pfaff, H., Neugebauer, E.A., Glaeske, G., Schrappe, M. (2017). Lehrbuch Versorgungsforschung. 2. vollst. überarbeitete Auflage. Stuttgart: SchattauerRaithel, J. (2006). Quantitative Forschung. Ein Praxisbuch. Wiesbaden: VS
Schaeffer, D. & Wingenfeld, K. (2014). Handbuch Pflegewissenschaft. Weinhein, Basel: Belz JuventaVon Elm, E. Altman, D.G., Egger, M., Pocock, S. J., Gotzsche, P.C., Vandenbroucke, J. P. (2008). Das Strengthening the Reporting of Oberstional Studies in Epidemology (STROBE-)Statement. Internist 2008, 49:688-693
- Applicability in study programs
- Nursing (dual programme)
- Nursing (dual programme), B.Sc. (01.09.2023)
- Person responsible for the module
- Mazzola, Rosa
- Teachers
- Hotze, Elke
- Sayn-Wittgenstein-Hohenstein, Friederike
- Kühme, Benjamin
- Roling, Maren Doris Heike
- Mazzola, Rosa
- Further lecturer(s)
Lehrende der FG Quantitative Methoden