Organizational Development/Intercollegial Leadership
- Faculty
Faculty of Business Management and Social Sciences
- Version
Version 1 of 01.08.2023.
- Module identifier
22B0539
- Module level
Bachelor
- Language of instruction
German
- ECTS credit points and grading
5.0
- Module frequency
only winterterm
- Duration
1 semester
- Overall workload
The total workload for the module is 150 hours (see also "ECTS credit points and grading").
- Teaching and learning methods
Lecturer based learning Hours of workload Type of teaching Media implementation Concretization 18 Seminar Presence - 6 Learning in groups / Coaching of groups Presence - 6 Practice Presence - Lecturer independent learning Hours of workload Type of teaching Media implementation Concretization 20 Preparation/follow-up for course work - 54 Other - 20 Study of literature - 8 Work in small groups - 18 Exam preparation -
- Graded examination
- Homework / Assignment or
- Oral presentation, with written elaboration or
- Presentation
- Literature
Apelt, M., Bode, I., Hasse, R., Meyer, U., Groddeck, V. V., Wilkesmann, M. et al. (Hrsg.). (2019). Handbuch
Organisationssoziologie (Springer Reference Sozialwissenschaften). Wiesbaden: Springer.
Büssing, A. & Glaser, J. (2003). Mitarbeiter- und Klientenorientierung im Gesundheitswesen. Zeitschrift für
Arbeits- und Organisationspsychologie, 47 (4), 222-228
Curtis, E.A., de Vries, J. & Sheerinn, F.K. (2011). Developing leadership in nursing: exploring core factors. British Journal of Nursing, 20 (5), 306-309
Frommann, B. (2014). Kompetenzen als Phänomen der Netzwerkorganisation. Entscheidungs- und Organisationstheorien. Wiesbaden: Springer Gabler
Kanning, U. P. & Staufenbiel, T. (Hrsg.). (2012). Organisationspsychologie (Bachelorstudium Psychologie,
Bd. 11). Göttingen: Hogrefe
Kauffeld, S. (2016). Nachhaltige Personalentwicklung und Weiterbildung. Betriebliche Seminare und Trainings entwickeln, Erfolge messen, Transfer sichern (2., überarb. Aufl.). Berlin: Springer
Klutmann, B. (2005). Führung. Theorie und Praxis. Hamburg: Windmühle
Kreutzer, R.T. (2018). Führungs- und Organisationskonzepte im digitalen Zeitalter kompakt. Wiesbaden: Springer Gabler
Krüger, W. (2015). Teams führen (7. Aufl.). Freiburg: Haufe
Lasko, W.W. (2010). Dream Teams (2. Aufl.). Wiesbaden: Gabler
Laufer, H. (2005). Grundlagen erfolgreicher Mitarbeiterführung: Führungspersönlichkeit,
Führungsmethoden, Führungsinstrumente. Offenbach: Gabal
Leuzinger, A. & Luterbacher, T. (2000). Mitarbeiterführung im Krankenhaus. Spital, Klinik und Heim (3.,unveränd. Aufl.). Bern: Hans Huber
Loffing, C. & Geise, S. (Hrsg.). (2010). Management und Betriebswirtschaft in der ambulanten und stationären Altenpflege (2., vollst. überarb. und erw. Aufl.). Bern: Hans Huber
Nerdinger, F. W. (Hrsg.). (2019). Arbeits- und Organisationspsychologie (4. Aufl.). Berlin: Springer
Neuberger, O. (2006). Führen und führen lassen (6. Aufl.). Stuttgart: Lucius & Lucius
Neuberger, O. (2006). Mikropolitik und Moral in Organisationen (2. Aufl.). Stuttgart: Lucius & Lucius
Poser, M. (Hrsg.). (2012). Lehrbuch Stationsleitung. Pflegemanagement für die mittlere Führungsebene im
Krankenhaus. Bern: Hans Huber
Preisendörfer, P. (2016). Organisationssoziologie. Grundlagen, Theorien und Problemstellungen (4., überarb. Aufl.). Wiesbaden: Springer VS
Quilling, E. & Nicolini, H.J. (2009). Erfolgreiche Seminargestaltung. Strategien und Methoden in der Erwachsenenbildung (2., erw. Aufl.). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften
Rosenstiel, L.v. & Comelli, G. (2004). Führung im Prozess des Wandels. Wirtschaftspsychologie aktuell, 1,
30-34
Rosenstiel, L.v. (2006). Nichts ist einfach- Erfolg hängt nicht nur vom Führungsstil ab.
Wirtschaftspsychologie aktuell, 1, 19-22.
Schein, E.H. (1995). Unternehmenskultur. Ein Handbuch für Führungskräfte. Frankfurt: Campus
Schneider, K. (Hrsg.). (2001). Moderationsprozess: Grundlagen für Lehr- und Führungskräfte. Brake: Prodos
Schuler, H. & Moser, K. (Hrsg.). (2019). Lehrbuch Organisationspsychologie (6., überarb. Aufl.). Bern: Hogrefe
Steiger, T., Lippmann, E. & Pfister, A. (Hrsg.) (2008). Handbuch Angewandte Psychologie für Führungskräfte: Führungskompetenz und Führungswissen (5., vollst. überarb. Aufl.). Berlin: Springer
Zummermann, T., Puschmann, E., van den Bussche, H., Wiese, B., Ernst, A. et al. (2016). Collaborative nurse-led self-management support for primary care patients with anyiety, dpressive or somatic symptoms:
Cluster-randomised controlled trial. International Journal of Nursing Studies 63 (2016), 101-111
- Applicability in study programs
- Nursing (dual programme)
- Nursing (dual programme), B.Sc. (01.09.2023)
- Incomings Nursing (dual programme) B.Sc. (01.09.2018)
- Person responsible for the module
- Mazzola, Rosa
- Teachers
- Stegmaier, Ralf
- Mazzola, Rosa
- Kühme, Benjamin
- Roling, Maren Doris Heike